Lekarze w systemie ratownictwa medycznego
Przepis przejściowy dotyczący lekarzy systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego obowiązuje od 1 stycznia 2007 r. Wskazuje on specjalizacje lekarskie, które umożliwiają uzyskanie statusu lekarza systemu.
Nowelizacja ustawy o PRM (od 31 grudnia 2012 r.) umożliwiła uzyskanie statusu lekarza systemu również lekarzom, którzy przepracowali 3000 godzin w szpitalnym oddziale ratunkowym, zespole ratownictwa medycznego, lotniczym zespole ratownictwa medycznego lub izbie przyjęć szpitala. Zostali oni jednak zobowiązani do rozpoczęcia szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie medycyny ratunkowej do 1 stycznia 2015 r. Ostatecznie przedłużyliśmy ten termin do 1 stycznia 2018 r.
11 grudnia przekazaliśmy do Sejmu projekt nowelizacji ustawy o PRM, który zawiera propozycję rozszerzenia katalogu specjalizacji, z którą lekarz może być członkiem systemu PRM, o kardiologię i neurologię.
Więcej specjalistycznych zespołów ratownictwa medycznego
Obecnie funkcjonuje 498 specjalistycznych zespołów ratownictwa medycznego (w tym również zespoły czasowe). Liczba etatów lekarzy wynosi tu 2335. Szacujemy, że po 1 stycznia 2018 r. ta liczba wyniesie 2243. Różnica wynosi ok. 4%.
Według danych z rejestru lekarzy, którzy odbywają szkolenie prowadzone przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, w trakcie specjalizacji w tej dziedzinie jest obecnie 457 lekarzy (stan na 24 listopada). Na oba postępowania kwalifikacyjne w 2017 r. przyznaliśmy łącznie 189 rezydentur.
Medycynę ratunkową zaliczyliśmy do dziedzin priorytetowych, więc wynagrodzenie lekarzy, którzy odbywają szkolenie specjalizacyjne w tej dziedzinie w trybie rezydentury, jest wyższe.
Zmiany dotyczące stwierdzania zgonów
Kolejną zmianą jest to, że zespoły ratownictwa medycznego podstawowe i specjalistyczne nie mogą być dysponowane do stwierdzania zgonów, gdyż są one powołane do udzielania świadczeń zdrowotnych osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Zobacz również: Ubezpieczenia
Obecnie procedujemy projekt ustawy o stwierdzaniu, dokumentowaniu i rejestracji zgonów. Będzie on regulował – w sposób kompleksowy i dostosowany do obecnych realiów – kwestie stwierdzania zgonu. Po wpisaniu do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zostanie przekazany do konsultacji publicznych.
Upublicznienie ratownictwa medycznego
Mała nowelizacja ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym zakłada upublicznienie systemu PRM. W związku z tym nie przewidujemy rozwiązywania umów z podmiotami niepublicznymi. Wygasną one 30 czerwca 2018 r. i będą mogły być zawarte z podmiotami prywatnymi jedynie wtedy, gdy na danym terenie nie uda się wyłonić podmiotu publicznego.
Żaden podmiot leczniczy udzielający świadczeń zdrowotnych w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia nie ma gwarancji co do ciągłości realizacji tych świadczeń i tego, że w wyniku postępowania konkursowego zostanie wybrany jako realizator świadczeń w określonym zakresie. Dysponenci zespołów ratownictwa medycznego o charakterze niepublicznym już od 2015 r. byli informowani o planowanych zmianach w zakresie upublicznienia systemu PRM.
Przewidujemy, że od 1 stycznia 2021 r. umowy na zadania zespołów ratownictwa medycznego będą mogły być zawierane tylko z podmiotami z większościowym kapitałem publicznym.
Obecnie większość z 245 dysponentów działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Jeśli projekt wejdzie w życie, to (po upływie okresu przejściowego) około 20 podmiotów (8%) utraci status dysponenta zespołów ratownictwa medycznego. Obecnie posiadają one w swoich strukturach 9,2% ogółu zespołów ratownictwa medycznego w kraju.
Źródło: Ministerstwo Zdrowia
Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2195)
- Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie określenia priorytetowych dziedzin medycyny (Dz.U. z 2012 r. poz. 1489)