Prawo pacjenta do informacji
Niestety, umowy z NFZ są tak skonstruowane, że pacjent nie ma możliwości dochodzenia praw. Ich stronami są bowiem NFZ i świadczeniodawca - piszą w liście do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Konfederacja Lewiatan i Polska Unia Szpitali Specjalistycznych. Pracodawcy uważają, że działania NFZ zakwalifikować można jako spełniające przesłanki naruszania obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji, o którym mowa w art. 24 ust. 2 pkt 2 UOKiK w związku z art. 12 zd. 1 ustawy o prawach pacjenta. Dlatego w tej sprawie zwrócili się do prezesa UOKiK.
Prawo pacjenta do informacji a zakaz reklamy aptek
Prawo do ochrony zdrowia
Zgodnie z przyjętą przez NFZ i Ministerstwo Zdrowia interpretacją, obywatel ma prawo do świadczenia zdrowotnego:
- bezpłatnie (w ramach składki zdrowotnej) albo
- płatnego (prywatnego).
Nie ma możliwości - zdaniem tych organów - do „łączenia" obu tych form. Zatem obywatel nie ma prawa do dopłacenia do świadczenia zdrowotnego, aby otrzymać świadczenie lepszej jakości, bardziej właściwe z uwagi na typ schorzenia czy choroby współistniejące. Obywatel musi więc wybrać czy będzie leczony w ramach składki czy też zgodzi się na wywłaszczenie z prawa do bezpłatnego leczenia i w tym zakresie będzie się leczył jedynie prywatnie (z własnych środków), pomimo opłacanej składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Nie ma żadnej podstawy, aby wywłaszczać pacjenta z prawa skorzystania z pieniędzy stanowiących jego składkę zdrowotną tylko dlatego, że chce otrzymać świadczenie wyższej jakości.
Dopłata do świadczeń gwarantowanych – nie możliwa
Konfederacja Lewiatan i Polska Unia Szpitali Specjalistycznych zwróciły się do prof. dr hab. Tadeusza Skocznego - kierownika Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych WZ UW, z prośbą o wydanie ekspertyzy dotyczącej możliwości uznania działań NFZ, polegających na uniemożliwieniu świadczeniodawcom pobierania od pacjentów opłat dodatkowych za wykonywanie usług wykraczających poza świadczenia gwarantowane finansowane ze środków publicznych, za naruszenie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Skutkiem przyjęcia przez NFZ zakazu możliwości wykonania świadczenia ponad standard (przy dofinansowaniu usługi przez świadczeniobiorcę) jest - zdaniem profesora T. Skocznego - brak możliwości prowadzenia działalności w zakresie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Tym samym, NFZ - organizując system oraz określając warunki udzielania świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie umów - wpływa na zachowania rynkowe świadczeniodawców i ingeruje w stan oraz rozwój konkurencji na rynku udzielania świadczeń w ww. rodzaju.
Ministerstwo Zdrowia, jak i NFZ nie są wstanie wskazać przepisu, który stanowi podstawę do wysnuwania wniosków, że pacjent może być leczony wyłącznie ze środków publicznych albo z prywatnych.
Dochodzenie roszczeń w prawie medycznym
Podstawa prawna:
Art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271 z późn. zm.).
Art. 12 zd. 1 ustawy ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2009 nr 52 poz. 417 z późn. zm).