REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany kształcenia lekarzy - praktyka nauki zawodu i zdobywanie umiejętności komunikacyjnych

Dziennikarka medyczno-prawna
Kształcenie lekarzy
Kształcenie lekarzy - nowe standardy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kształcenie lekarzy. Nowe wytyczne MEiN dla uczelni medycznych wprowadzają zmiany kształcenia lekarzy - stawiają m.in. na praktyczną naukę zawodu i zdobywanie umiejętności komunikacyjnych. Studia medyczne zakończy jednolity wystandaryzowany egzamin praktyczny (OSCE).
rozwiń >

Kształcenie lekarzy - nowe standardy

Zakończyły się konsultacje publiczne projektu rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki, który zmienia rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.

REKLAMA

Wprowadzone zmiany w nauczaniu zakładają między innymi to, że już w ciągu dwóch pierwszych lat nauki przyszły lekarz będzie poznawać wiedzę teoretyczną, jak i mieć kontakt z pacjentem. 

Więcej praktyki

REKLAMA

Zespół opracowujący nowe standardy kładł nacisk między innymi na zmniejszenie wymiaru zajęć obejmujących treści kształcenia o charakterze teoretycznym na rzecz zwiększenia zajęć w grupach, które obejmowały treści kształcenia o charakterze praktycznym; rezygnację z realizacji zajęć w formie seminariów na rzecz realizacji ćwiczeń́ w ramach praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów. W projekcie praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów założono, że te zajęcia będą służyły doskonaleniu w warunkach klinicznych efektów uczenia się uzyskanych w ramach zajęć z zakresu nauk klinicznych niezabiegowych i nauk klinicznych zabiegowych. Realizacja tego typu zajęć ma umożliwić studentom nabycie umiejętności samodzielnego wykonywania określonych czynności i procedur medycznych. 

Weryfikację efektów uczenia osiągniętych w ramach grupy zajęć klinicznych będzie stanowić (Objective Structured Clinical Examination, OSCE) – wystandaryzowany egzamin praktyczny, obowiązkowy, zamykający VI rok studiów. Student będzie przygotowany do bezpośredniego wykonywania pracy lekarskiej. 

Umiejętności komunikacji lekarza z pacjentem

Od dawna w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich – dyskutowana i postulowana była potrzeba zmiany standardów. Wśród założeń znalazło się m.in. ograniczenie przeładowania teoretycznego, zwłaszcza w trakcie pierwszych lat nauki, przy jednoczesnym braku kontaktu z praktyczną stroną przedmiotu studiów. W opinii ekspertów potrzebna jest weryfikacja oraz modernizacja efektów kształcenia, nie tylko w temacie wiedzy, ale także umiejętności. Zwracają ponadto uwagę na niedostateczne nabywanie w trakcie studiów umiejętności tzw. „miękkich” w rozumieniu kontaktu lekarza z pacjentem i jego rodziną oraz pracy w zespole interdyscyplinarnym.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmniejszona liczba godzin w naukowych podstawach medycyny

Jak mówi w wywiadzie dla nauka.trójmiasto.pl, dr hab. Maria Bieniaszewska, prodziekan Wydziału Lekarskiego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i członek zespołu opracowującego zmiany, zmniejszona została liczba godzin w naukach morfologicznych (o 30 godzin) i naukowych podstawach medycyny (o 70 godzin). Zwiększona została zaś liczba godzin w naukach klinicznych. Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. – Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów. Odpowiednie zapisy podkreślające konieczność prowadzenia zajęć z kontaktów interpersonalnych w ramach zajęć klinicznych znalazły się w dokumencie – podkreśla dr Bieniaszewska.

Edukacja w zakresie komunikacji z pacjentem i etyki

Eksperci opracowujący zmiany kładli nacisk na kontakt lekarza z pacjentem i jego rodziną oraz pracę w zespole interdyscyplinarnym – ujęto to w grupie zajęć dotyczących nauk behawioralnych i społecznych z elementami profesjonalizmu. W tym punkcie dodana została komunikacja z uwzględnieniem idei humanizmu w medycynie, uznając to za również niezmiernie istotny element w nauczaniu medycyny. 

Najważniejsza zmiana w standardach nauczania

REKLAMA

Z ponad 140 umiejętności zawartych w praktykach na VI roku pozostawionych zostało jedynie 45 najistotniejszych, które student musi wykonać samodzielnie. VI rok medycyny opierał się na wymaganiach zawartych w książeczce umiejętności praktycznych studenta – w myśl tych założeń, student miał realizować zawarte tam umiejętności, opisane jako umiejętności wykonywane samodzielnie bądź współuczestniczyć w wykonywaniu tych czynności. Właśnie te kwestie były dyskusyjne, bowiem, jak wskazują eksperci – wiele z tych umiejętności tak naprawdę – nie była realizowana. Wpływ na taki stan rzeczy miał utrudniony dostęp do chorego lub też brak przypadków klinicznych w konkretnej jednostce chorobowej – głównie możliwości przeprowadzenia pewnych czynności medycznych, zabiegów.  

Zmiany jakie dokonano, poprzedziła szczegółowa weryfikacja umiejętności zapisanych w grupie przedmiotów klinicznych niezabiegowych i zabiegowych. Pozostawione zostały wyłącznie te procedury, które w toku ogólnej dyskusji zostały uznane za niezbędne do podjęcia pracy po ukończeniu studiów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Orzekanie o niepełnosprawności - będą nowe zasady. MRPiPS: projekt zatwierdzony

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 21 lutego 2025 r., że dzień wcześniej Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności oraz uporządkowania systemu świadczeń. MRPiPS dodało, że nowy system uwzględnia postulaty osób z niepełnosprawnościami, w tym orzekanie przez specjalistów z danych dziedzin.

Zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych: Sejmowa komisja rozpatrzyła petycję. Czas na stanowisko resortu zdrowia

Czy zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych? Co z produktami bezalkoholowymi imitującymi opakowania napoi alkoholowych? Sejmowa komisja rozpatrzyła w czwartek petycję w tej sprawie.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r. O jakie świadczenia mogą wystąpić rodzice i opiekunowie dzieci niepełnosprawnych w 2025 r.? Ile wynoszą poszczególne świadczenia? Gdzie złożyć wniosek?

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe limity dorabiania dla rencistów i emerytów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomniał w piątek, że od 1 marca zmianie ulegną limity dorabiania do świadczeń dla rencistów i dla wcześniejszych emerytów. Przekroczenie limitów może skutkować zmniejszeniem lub zawieszeniem wypłaty świadczenia przez ZUS.

REKLAMA

Krwiodawcy bez ogólnopolskiej ulgi na komunikację? Rząd umywa ręce, odbija piłeczkę do samorządów

Honorowi krwiodawcy oddają krew, ratując życie, ale czy mogą liczyć na darmowe przejazdy komunikacją miejską w całym kraju? Posłanka Paulina Matysiak apeluje o jednolitą ulgę, jednak rząd odbija piłeczkę do samorządów. Czy to koniec nadziei na realne wsparcie dla dawców?

MRPiPS ujawniło INFOR co dalej z przeliczeniem emerytur i rent rodzinnych dla osób, którym przyznano świadczenia w latach 2009-2019. Nie będzie wyrównania i odsetek

Konstrukcja wyrównania i odsetek może być stosowana, jeżeli ponowne ustalenie wysokości świadczenia wynikałoby z tego, że świadczenie zostało ustalone w wysokości niezgodnej z obowiązującymi przepisami – informuje MRPiPS. Osobom, którym przyznano emerytury lub renty rodzinnej w czerwcu w latach 2009-2019 i które przez lata miały wypłacane zaniżone świadczenia, świadczenia te – w opinii MRPiPS – zostały wyliczone zgodnie z prawem, a konstrukcja waloryzacji rocznej i kwartalnej jest zgodna z konstytucją, zatem – nie przysługują im jednorazowe wyrównania (które sięgałyby nawet kilkunastu tysięcy złotych), ani odsetki od tych wyrównań.

MRPiPS: Korzystne zmiany w systemie orzekania o niepełnosprawności coraz bliżej

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki w przesłanym w piątek komunikacie poinformowało, że Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania w Polsce oraz uporządkowania systemu świadczeń. Zmiany te - w ocenie resortu - mają rozwiązać problemy osób z niepełnosprawnościami dotyczącymi systemu orzekania o niepełnosprawności.

Rząd: Opóźnia o 6 miesięcy utrudnienia w budowie domów. Jak za daleko do szkoły i lasu domu nie wybudujesz. Tak dziś w przepisach

W 2026 r. utrudnienia w budowie domów. Nie tylko najdalej 1,5 km do szkoły podstawowej (w mieście - na wsi 3 km). Blisko domu musi być (nie dalej niż 3 km) o powierzchni 20 ha park, ogródek jordanowski albo las. Park i ogródek jordanowski muszą mieć infrastrukturą. Przepisy miały wejść w życie od 1 stycznia 2026 r. (decyzja rządu premiera M. Morawieckiego). Wejdą pół roku później (decyzja rządu premiera D. Tuska).

REKLAMA

Gość Infor.pl: Dzieci uzależnione od smartfonów to lenistwo rodziców?

Czy powinno się zakazać używania smartfonów w szkołach? Jak media społecznościowe wykorzystują słabości naszego mózgu? Jak zbudować zdrową relację z technologiami? Czy gry komputerowe to sztuka? Gościem Infor.pl jest Krzysztof M. Maj z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Cena prądu dla gospodarstw domowych w 2025 r. Do kiedy zamrożona cena maksymalna?

W 2025 roku ceny energii elektrycznej ponownie zostały zamrożone, co zostało oficjalnie potwierdzone przez rząd. Nowe regulacje mają na celu ochronę budżetów rodzinnych przed gwałtownymi wzrostami cen, które mogłyby wywołać poważne obciążenia finansowe.

REKLAMA