- Ogłoszenia i komunikaty w placówkach medycznych - jak powinny być skonstruowane?
- Zasada nr 1. Napisz, czego chcesz, a nie czego nie chcesz
- Zasada nr 2. Oczekuj zachowań, które są możliwe
- Zasada nr 3. Nie krzycz, nie pouczaj, nie wychowuj
Ogłoszenia i komunikaty w placówkach medycznych - jak powinny być skonstruowane?
Dzisiaj opowiemy o zasadach tworzenia informacji i ogłoszeń. Ważne jest, aby informacja była przekazana pacjentowi w sposób możliwie najbardziej profesjonalny, zrozumiały i rzetelny.
Zasada nr 1. Napisz, czego chcesz, a nie czego nie chcesz
Wprost komunikuj oczekiwania. „Tutaj wrzuć ręczniki papierowe” to o wiele lepszy komunikat, niż „Prosimy nie wrzucać ręczników papierowych do toalety”. A komunikatem bardzo niewskazanym jest „Czy w domu też wrzucasz ręczniki papierowe do toalety???”
Zasada nr 2. Oczekuj zachowań, które są możliwe
„Tutaj wrzuć ręczniki papierowe” jest komunikatem poprawnym jeśli znajduje się na właściwym pojemniku lub w jego pobliżu. Gorzej, jeśli w pobliżu nie da się wypatrzeć lub znaleźć śmietnika. Albo jeśli nie ma do dyspozycji ręczników papierowych. Wówczas ten komunikat irytuje.
Zasada nr 3. Nie krzycz, nie pouczaj, nie wychowuj
Twórz ogłoszenia i komunikaty używając normalnego pisma, czytelnej i prostej czcionki, z zachowaniem wszelkich zasad pisowni polskiej. Wielkiej litery używaj tylko wtedy, gdy wymagają tego owe zasady. Unikaj pisma drukowanego. Nie przesadzaj z liczbą wykrzykników, znaków zapytania czy podkreśleń.
Autor: Zbigniew Kowalski