Pomoc rzecznika w ramach Telefonicznej Informacji Pacjenta
"W ramach obsługiwanej przez Biuro Rzecznika Praw Pacjenta Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590, pacjenci mają możliwość uzyskania rzetelnych informacji o aktualnej sytuacji, obowiązujących wytycznych, zmianach w organizacji pracy podmiotów systemu opieki zdrowotnej czy też o sposobie postępowania w przypadku konkretnego problemu przedstawionego przez dzwoniącego" - czytamy na stronie internetowej rzecznika.
Jakie problemy zgłaszają pacjenci?
Jak podaje RPP w okresie od stycznia do kwietnia 2021 r. spośród wszystkich rodzajów świadczeń, najwięcej zgłoszeń telefonicznych dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej (14 805), ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (4 471), leczenia szpitalnego (5 719) oraz programu szczepień (4 289). Łącznie w ten sposób skierowano ponad 45 000 sygnałów, które dotyczą też problemów związanych z epidemią np. kwarantanny.
Interwencje dotyczyły m.in.: dostępu do leków dla dzieci i seniorów leczonych przewlekle, problemów z kontaktem telefonicznym z przychodnią, braku informacji o stanie zdrowia osoby przebywającej w szpitalu.
Pacjenci w pandemii
W I kwartale tło większości zgłoszeń stanowiła sytuacja epidemiologiczna związana z ograniczeniami. Przykładowe problemy dotyczyły braku swobodnego wejścia do przychodni, odmowy realizacji wizyty, ograniczenia porodów rodzinnych w szpitalach. Pacjenci zgłaszali też niezadowolenie z procesów rejestracji szczepień i rejestracji chętnych na szczepienia w ramach Narodowego Programu Szczepień.