Prawo pacjenta do informacji a zakaz reklamy aptek

Aleksandra Pajewska
rozwiń więcej
Czy zakaz reklamy aptek narusza prawa pacjenta do informacji? /fot. Fotolia / Fotolia
Każdemu pacjentowi przysługuje prawo do dostępu do informacji. Obejmuje ono także prawo do informacji czerpanych z reklam leków i innych produktów sprzedawanych przez apteki. Czy zakaz reklamy aptek stanowi ingerencję w prawo pacjenta do informacji?

Prawo do informacji

Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2009 nr 52 poz. 417) gwarantuje pacjentowi szeroko rozumiane prawo do informacji, obejmujące informacje o stanie jego zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w tym żądania pełnej informacji o stanie zdrowia, w zakresie koniecznym do sprawowania opieki pielęgnacyjnej, w zakresie niezbędnym do wyrażenia zgody. Dotyczy to także informacje o prawach pacjenta oraz o rodzaju i zakresie udzielanych przez dany podmiot świadczeń zdrowotnych. Pacjent może również zażądać nieudzielania przez lekarza informacji w zakresie przez niego wskazanym. Wyróżnia się dwa aspekty prawa do informacji. Aspekt pozytywny to prawo domagania się warunków realizacji tego prawa. Od strony negatywnej jest to ochrona autonomii pacjenta przed nadmierną ingerencją ze strony innych podmiotów.

Zobacz również: Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej

Zakaz reklamy aptek

Od stycznia 2012, czyli od nowelizacji ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2001 nr 126 poz. 1381), reklama aptek i ich działalności jest zakazana. Żadna inna branża (alkohol, tytoń, hazard) nie jest tak surowo regulowana prawnie jak działalność aptek i sprzedaż leków. Zgodnie z zapisem ustawowym zakazana jest każda forma reklamy, nie tylko leków sprzedawanych po okazaniu recepty ale także leków dostępnych bez recepty, czyli tzw. leków OTC („over the counter”), kosmetyków, środków opatrunkowych czy ciśnieniomierzy dostępnych w aptekach. A to te środki stanowią około połowy asortymentu aptek i mogłyby być swobodnie reklamowane. Nowy zapis miał przyczynić się do wprowadzenia jednolitych cen, zakazu stosowania wolnorynkowych praktyk handlowych i zachowania statusu apteki jako placówki ochrony zdrowia. Jedynym elementem konkurencji pomiędzy aptekami miała być jakość obsługi.

Apteki zawiesiły nawet programy lojalnościowe, które pozwalały pacjentom zbierać punktu za dokonane zakupy i wymieniać je na bony towarowe bądź wybrane produkty.

Do rygorystycznej interpretacji przepisów przyczynia się Główny Inspektorat Farmaceutyczny i sądy administracyjne. Każdy komunikat jest bowiem traktowany nie jako działalność informacyjna a jako reklama.

Zabronione są wszelkie działania apteki „na zewnątrz”, tzn. kampanie bilbordowi i ulotkowe, a także prowadzenie profilu na portalach społecznościowych.

W UE obserwowane są przeciwne tendencje, zmierzające do wprowadzenia jasnych i precyzyjnych kryteriów rozróżnienia pomiędzy komunikatem a reklamą. Ma to na celu zapewnienie pacjentom rzetelnej informacji. Zakaz reklamy aptek oceniany jest jako niezgodny z prawem UE. Zapis ustawy stoi także w opozycji do zasady równej konkurencji. Niektóre leki, środki przeciwbólowe czy suplementy dostępne są w sklepach, na stacjach benzynowych, itp. Tych podmiotów nie obejmuje zakaz reklamy. Apteki i sklepy sprzedają więc takie same produkty, jednak apteki zostały pozbawione możliwości ich reklamowania, tym samym konkurowania z wymienionymi podmiotami.

Polecamy serwis: Prawa pacjenta

Zakaz reklamy aptek został zaskarżony do Komisji Europejskiej przez Konfederację Lewiatan. Podstawą skargi formalnej jest niezgodność regulacji z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Proponowanym rozwiązaniem jest powrót do stanu prawnego sprzed nowelizacji, kiedy to zakaz reklamy dotyczył tylko i wyłącznie leków refundowanych.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2009 nr 52 poz. 417),
  • ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2001 nr 126 poz. 1381).
Prawo
Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot?
18 lis 2024

Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot? Komisje sejmowe we wtorek rozpatrzą informacje nt. przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac.

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia. Trzy projekty w Sejmie
18 lis 2024

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia dotycząca podstawy wyliczania oraz opłacania składki zdrowotnej. Trzy projekty w Sejmie

Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia
18 lis 2024

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026
18 lis 2024

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
18 lis 2024
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?
18 lis 2024

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh
18 lis 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany
18 lis 2024

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu
18 lis 2024

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie
18 lis 2024

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

pokaż więcej
Proszę czekać...