Wprowadzona ustawa wchodzi w rządowy pakiet ustaw zdrowotnych.
System informacji o ochronie zdrowia
Ustawa tworzy system informacji o ochronie zdrowia, w którym znajdą się dane o stanie zdrowia pacjentów. System będzie dysponował takimi danymi pacjentów jak ich imiona, nazwiska, płeć, wiek, stan cywilny, obywatelstwo, adres zamieszkania oraz numer PESEL. Ten system jak i pozostałe wchodzą w skład Systemu Informacji Medycznej - SIM.
Zobacz serwis: Prawa pacjenta
Co wprowadza nowa ustawa?
Oprócz wspomnianej na początku możliwości umawiania się na wizyty lekarskie on –Line, ustawa wprowadza możliwość monitorowanie on-line statusu w kolejce do lekarza lub na badanie.
W systemie informacji o ochronie zdrowia będzie prowadzona dokumentacja medyczna w postaci elektronicznej. System będzie umożliwiał wymianę danych dotyczących pacjentów.
System umożliwi również wystawianie elektronicznych recept oraz skierowań na badania. Przeniesienie recept do sfery elektronicznej ma na celu skuteczniejsze wykrywanie przestępstw dotykających obrotu lekami na receptę, np. kupna leków na podstawie fałszywych recept.
Wraz ze stworzeniem systemu zostanie wykluczona możliwość zapisywania się przez jednego pacjenta do wielu lekarzy naraz. Ma to na celu wyeliminowanie takich przypadków, w których pacjent zapisuje się na wizyty do kilku lekarzy tej samej specjalizacji, przez co blokuje dostęp do szybszej pomocy medycznej innym pacjentom. Chory będzie mógł jednak sprawdzić czy istnieje możliwość podjęcia leczenia w innym miejscu.
Administratorem danych gromadzonych w rejestrach medycznych będzie minister zdrowia.
Podmiot prowadzący rejestr medyczny jest zobowiązany do poinformowania każdej osoby, której dane dotyczą i są przetwarzane m.in. o celu i zakresie przetwarzanych danych, prawie dostępu do nich i ich poprawiania, a także o dobrowolności lub obowiązku podania danych, a jeżeli taki obowiązek istnieje, o jego podstawie prawnej.
Zobacz: Czy umowa zlecenia stanowi tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego?