W okresie wakacyjnym osoby pozostająca na urlopie poza miejscem zamieszkania często zmuszone są przez okoliczności do skorzystania z pomocy lekarza. Jakie dokumenty potrzebne są do uzyskania bezpłatnej pomocy oraz jakie inne prawa przysługują pacjentowi korzystającemu z opieki medycznej poza miejscem zamieszkania?
Prawo do nieodpłatnych świadczeń
Bezpłatne świadczenia zdrowotne przysługują wszystkim osobom, które są objęte powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym oraz członkom ich rodzin. Powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym objęte są te osoby, które regularnie opłacają składki na to ubezpieczenie.
Bezpłatność dotyczy tych placówek medycznych, które mają podpisany kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. Chodzi tu przede wszystkim o publiczne i niepubliczne szpitale, lekarzy podstawowej opieki medycznej, pogotowie, przychodnie i ośrodki zdrowia.
Zobacz serwis: Prawa pacjenta
Dokumenty
Dokumentami potwierdzającymi fakt ubezpieczenia zdrowotnego są m.in. legitymacja ubezpieczeniowa podstemplowana przez pracodawcę, odcinek renty lub emerytury, legitymacja szkolna lub studencka. Dokumenty te warto zabrać ze sobą na wakacje.
Jeśli chodzi o osoby bezrobotne, są one ubezpieczone jeżeli są zarejestrowane we właściwym urzędzie pracy. Dokumentem potwierdzającym ubezpieczenie takiej osoby jest zaświadczenie wydawane przez rejonowy urząd pracy. Osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej uzyskują zaświadczenie o objęciu ich ubezpieczeniem zdrowotnym we właściwych ośrodkach pomocy społecznej.
Odrębnym dokumentem, który może poświadczyć o objęciu kobiety ubezpieczeniem zdrowotnym jest książeczka przebiegu ciąży. Dotyczy to kobiet nie mających żadnego tytułu objęcia ubezpieczeniem.
Zobacz: Czy kobieta w ciąży potrzebuje ubezpieczenia zdrowotnego?
Brak dokumentu
Jeżeli osoba jest objęta ubezpieczeniem zdrowotnym, a zapomniała dokumentu potwierdzającego ten fakt, to nie traci prawa do bezpłatnego leczenie. W przypadku nagłego zachorowania niezbędna pomoc medyczna zostanie takiej osobie udzielona pomimo braku właściwego dokumentu.
Należy jednak dostarczyć odpowiednie dokumenty i przedstawić je dyrektorowi placówki, w ciągu 30 dni od dnia wizyty w przychodni lub rozpoczęcia hospitalizacji.
Nieprzedstawienie dokumentów we właściwym terminem powoduje obowiązek zapłaty za udzielone świadczenia zdrowotne.