Niektóre formy zastrzegają w swoich regulaminach zapisy, które stanowią niedozwolone klauzule umowne. Dotyczą one m.in. nałożenia na konsumentów obowiązków, które ograniczają ich prawa. Do najczęściej spotykanych zaliczyć można:
- konieczność zawiadomienia dostawcy mediów o braku ciepła w terminie niezwłocznym, pod rygorem nie otrzymania upustu za czas niedogrzania;
- zastrzeżenie, że jeśli w ciągu np. 14 dni konsument nie podważy wysokości otrzymanej faktury, to znaczy, że ją akceptuje;
- żądanie od konsumenta czterokrotności stawek taryfowych za złamanie umowy i pobór ciepła wbrew umowie; taka sama kara przewidziana była za jego zniszczenie lub uszkodzenie przez odbiorcę.
Wygórowane kary umowne
Powyższe postanowienia znajdujące się w umowie naruszają prawa konsumentów i przepisy prawa energetycznego. Opłaty za zniszczenie licznika i naruszenie umowy nie są niczym innym jak karami umownymi. Zasady prawa cywilnego przewidują możliwość ich zapisania w umowie, jednak nie mogą być one rażąco wygórowane. Nie odzwierciedlają one bowiem rzeczywistych kosztów poniesionych z tego tyłu przez przedsiębiorcę. Ponadto przy nielegalnym poborze ciepła przepisy pozwalają tylko na pobranie należności w dwukrotnej wysokości stawek taryfowych.
Zakład energetyczny może odciąć dopływ energii tylko, gdy odbiorca spóźnia się z zapłatą za pobrane ciepło co najmniej miesiąc po upływie terminu płatności. Najpierw musi jednak poinformować klienta na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy i wyznaczyć dodatkowy, dwutygodniowy termin do zapłaty zaległych i bieżących należności.
Obniżka ceny za cały czas pobierania usługi o gorszym standardzie
Konsument nie może płacić za świadczenie, którego faktycznie nie pobierał. Ma on prawo żądać rabatu za cały okres, w jakim dostawca energii nie wykonywał umowy w sposób należyty.
Warto również zwrócić uwagę na zastrzeżenia dotyczące bardzo krótkiego okresu analizy i ewentualnej aprobaty faktury przez odbiorcę. W niektórych przypadkach może to powodować brak możliwości złożenia reklamacji.
Zobacz również: Zwróć uwagę na regulamin świadczenia usług
Dostawcy wody
Dość częstą praktyką spotykaną wśród dostawców wody zawierających umowy z konsumentami jest zastrzeżenie dotyczące terminu płatności. Wskazują one określony termin, np. 14 dni licząc od dnia wystawienia faktury, pod rygorem natychmiastowego odcięcia wody. Jest to niezgodne z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu wodę zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Ze wspomnianych regulacji wynika, że odcięcie wody jest możliwe dopiero wtedy, gdy odbiorca nie zapłaci za 2 pełne okresy obrachunkowe, które następują po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania długu. Jednak dostawca wody ma obowiązek uruchomić zastępczy punkt poboru wody. Dodatkowo konsument musi być poinformowany o zamiarze odcięcia wody minimum 20 dni wcześniej.
W przypadku bloków mieszkalnych odbiorcami są najczęściej wspólnota mieszkaniowa, spółdzielnia, właściciel kamienicy, a nie indywidualny lokator. Można mieć odłączoną wodę nawet wtedy, gdy regularnie płaci się za mieszkanie.
Kradzież wodomierza
Sam sposób ustalania ceny za pobranie określonej ilości wady w przypadku kradzieży albo uszkodzenia wodomierza. Niektórzy przedsiębiorcy ustalają kary maksymalne. Nie biorą natomiast pod uwagę faktycznie poniesionej przez nich strat.
Zobacz serwis: Konsument - usługi