Czy konsument musi udowodnić niezgodność towaru z umową
REKLAMA
REKLAMA
W tym przypadku faktycznie na kupującego przechodzi obowiązek udowodnienia, że niezgodność towaru z umową tkwiła w samym towarze, a nie jest skutkiem np. niewłaściwego użytkowania. Wynika to z domniemania, godnie z którym w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem 6 miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili jego wydania. Wtedy to sprzedawca ma obowiązek wykazać, że np. uszkodzenie lub niesprawność towaru została spowodowana przez kupującego. Po upływie 6-miesięcznego terminu obowiązek udowodnienia, że towar był niezgodny z umową w chwili jego wydania przechodzi na konsumenta.
REKLAMA
Należy pamiętać, że niezależnie od obowiązku dowodowego towar podlega ochronie przez 2 lata od jego zakupu towaru.
Jednak w tym przypadku postępowanie sprzedawcy nie jest odpowiednie. Sklep nie może zwolnić się z odpowiedzialności tylko dlatego, że minęło więcej niż pół roku od wydania towaru. Odpowiada za niego przez 2 lata. Może zwolnić z obowiązku doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową, jeżeli udowodni, że np. konsument sam uszkodził rzecz.
Podstawa prawna:
art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, oz. 1176 z późn. zm.).
Zobacz więcej na www.www.infor.pl/prawo/reklamacje
Zadaj pytanie: Forum
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat