Podróż koleją nie taka beztroska
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nieprawidłowości, jakie wykryto w działaniach PKP dotyczyły głównie ograniczania praw podróżujących na trasach do 100 km. Jak wynika z postępowania przeprowadzonego przez UOKiK konsumenci pozbawieni byli możliwości zmiany umowy przewozu lub odstąpienia od niej oraz zwrotu należności proporcjonalnie do niewykorzystanego biletu. Teraz przewoźnik musi zapłacić wysoką karę finansową
REKLAMA
Kupując bilet zawieramy umowę przewozu. Natomiast prawa i obowiązku stron określone są w regulaminie usług. Powinien być on napisany w sposób jasny i zrozumiały i powinien być zgodny z przepisami prawa. W przypadku spółki PKP często dochodziło do naruszeń praw konsumentów. Przykładowo kupując bilet jednorazowy pasażer nie mógł zmienić warunków umowy dotyczących zmiany godziny wyjazdu. Przewoźnik wprowadził do swojego regulaminu "termin ważności biletu” wyznaczony przez PKP. Po upływie tegoż terminu jakakolwiek zmiana godzin podróży, zwrot biletu lub jego wymiana na nowy była niemożliwa. Taka praktyka jest niezgodna z prawem przewozowym.
Podróżny może zmienić umowę przewozu lub odstąpić od niej przed rozpoczęciem podróży albo w miejscu zatrzymania środka transportowego na drodze przewozu. Zmiana umowy przewozu może dotyczyć:
- terminu odjazdu,
- miejscowości przeznaczenia,
- klasy środka transportowego.
REKLAMA
W celu dokonania zmian podróżny powinien uzyskać od przewoźnika odpowiednie poświadczenie oraz ewentualnie otrzymać zwrot lub dopłacić różnicę należności. Podróżnemu, który odstąpił od umowy przewozu przysługuje zwrot należności stosowny do nie wykorzystanego świadczenia przewozowego po potrąceniu odstępnego. Potrącenia nie stosuje się, jeżeli podróżny odstąpi od umowy przewozu z przyczyn występujących po stronie przewoźnika.
Prezes UOKiK uznała, że spółka PKP Przewozy Regionalne dopuściła się naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i nałożyła na przewoźnika karę w wysokości 100 tys. zł oraz zobowiązała do zmiany kwestionowanych zapisów regulaminu. Przewoźnik może się jeszcze odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dodatkowo przewoźnik zaprzestał stosowania innych kwestionowanych postanowień regulaminu. Przykładowo konsumenci będą mogli teraz zmieniać miejsce nie tylko z klasy niższej na wyższą, ale i na odwrót z jednoczesnym zwrotem odpowiedniej części ceny biletu.
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat