Jeżeli konsument chce nabyć bilet lotniczy u przewoźnika często jest informowany jedynie o ogólnej cenie, którą ma zapłacić. Czyli takiej, do której jest doliczona marża, opłaty lotniskowe, paliwowe, ekologiczne oraz wszelkie inne dodatkowe koszty. Od dzisiaj przewoźnicy lotniczy muszą informować konsumentów o wszystkich składnikach, jakie składają się na wartość ceny. Większość linii lotniczych już zaczęło stosować te wytyczne.
Nowe przepisy
Od 31 października obowiązuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty. Nowe przepisy mają na celu uzupełnienie przepisów dotyczących nieuczciwych praktyk oraz innych przepisów odnoszących się do ochrony konsumentów.
Zgodnie z nowymi przepisami mają zmienić się m.in. zasady publikacji taryf przewozu lotniczego. Chodzi o podawanie pasażerom taryfy lotniczej, zarówno przez przewoźnika lotniczego jaki i przez biuro podróży, wraz z warunkami przewozu, a zwłaszcza ostatecznej kwoty, jaką klient musi zapłacić. Dotyczy to nie tylko sprzedaży bezpośredniej biletów, ale również poprzez Internet, telefon, ogłoszenia w prasie, radiu i telewizji itp.
Co musi być zawarte w cenie biletu
Cena biletu musi zawierać tzw. taryfy, czyli:
- warunki przewozu lotniczego;
- ostateczną cenę, jaką konsument będzie zobowiązany zapłacić;
- poszczególne rodzaje opłat składających się na ostateczną cenę przewozu, w tym co najmniej:
- taryfę/stawkę lotniczą,
- podatki,
- opłaty lotniskowe,
- inne opłaty, dopłaty i należności, takie jak związane z ochroną lub paliwem, jeżeli są one uwzględnione w ostatecznej cenie przewozu.
Ostateczna cena powinna być wskazana już w momencie przedstawiania oferty. Wszystkie opcjonalne dopłaty do ceny powinny być przedstawione w sposób wyraźny, przejrzysty i jednoznaczny.
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta