Co wiemy o biurach podróży
REKLAMA
REKLAMA
Inspekcja Handlowa po raz kolejny podjęła się przeprowadzenia kontroli przedsiębiorców. Tym razem na celownik zostały wystawione biura podróży. Kontrola miała na celu sprawdzenie prawidłowości i legalności ich działania.
REKLAMA
Najczęstsze nieprawidłowości
W ponad 70% skontrolowanych biurach podróży wykryto nieprawidłowości, które naruszały prawa konsumentów.
Najczęściej spotykane:
1. zamieszczanie w umowach klauzul niedozwolonych
„Przedsiębiorca zastrzega sobie prawo do zmiany warunków umowy, z odwołaniem lub przesunięciem imprezy włącznie z przyczyn od siebie niezależnych takich jak działania siły wyższej, działania kontrahentów,...”.
2. niezawieranie wszystkich niezbędnych informacji wskazanych w ustawie o usługach turystycznych:
Brak danych o rodzaju środka transportu, ilości i rodzaju posiłków, terminu na powiadomienie konsumenta o odwołaniu imprezy turystycznej; obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz zdrowotnych.
3. brak informacji przed zawarciem umowy o wymaganych dokumentach podczas przekraczania granicy albo niezbędnych do posługiwania się nimi w innym kraju:
Brak informacji o obowiązujących przepisach paszportowych oraz o terminie oczekiwania na paszport i wizę, wymogach sanitarnych i zdrowotnych, a także o możliwości zawarcia ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
4. postanowienia umowne, które ograniczały lub wyłączały odpowiedzialność organizatorów turystyki za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy;
5. brak książek kontroli
6. powierzenie zadań przewodnikowi lub pilotowi wycieczek, którzy nie posiadali uprawnień
7. brak obowiązkowego ubezpieczenia na rzecz klientów;
8. nieprawidłowe sporządzenie umowy
W umowie nie podano informacji o: położeniu i rodzaju obiektu hotelarskiego, ilości i rodzaju posiłków, rodzaju i zakresu ubezpieczenia turystów, terminie powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy oraz sposobie zgłaszania reklamacji.
9. opłaty – występowały różnice między ceną podaną konsumentowi do wiadomości a faktycznie od niego pobranej.
Jakie zastosowano kary
W wyniku kontroli Inspekcja Handlowa nałożyła:
- 9 mandatów karnych,
- skierowała wniosek do sądu o ukaranie przedsiębiorcy,
- przekazała 24 informacje o stwierdzeniu nieprawidłowości do marszałków województwa,
- wystosowała 57 wystąpień pokontrolnych z wnioskami o usunięcie nieprawidłowości,
- zażądała (53 żądania) usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat