Ze względu na zmiany regulacji prawnych, doszło w ubiegłym roku do rozdzielenia spółek energetycznych na dwa przedsiębiorstwa: sprzedające energię oraz dystrybuujące ją. Wysokość ceny energii ustala sprzedawca, natomiast opłaty przesyłowe oraz abonamentowe dystrybutor i jedynie on ma prawo je pobierać.
UOKIK przeprowadził postępowanie antymonopolowe
W lutym 2008 roku jeden z konsumentów korzystających z usług przedsiębiorstwa złożył skargę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wszczęte zostało postępowanie antymonopolowe przeciwko Enei w związku z naliczaniem podwójnej opłaty abonamentowej za energię.
Postępowanie prowadzone przez Urząd wykazało, że w styczniu bieżącego roku klienci zużywający prąd na potrzeby gospodarstw domowych otrzymali rachunki zawierające obciążenie dwoma opłatami abonamentowymi – naliczonymi przez dystrybutora oraz sprzedawcę energii.
Naliczanie podwójnej opłaty abonamentowej jest bezprawne
Zdaniem Urzędu tego typu działanie stanowi przejaw nadużywania pozycji rynkowej przedsiębiorcy poprzez bezprawne pobieranie abonamentu przez sprzedawcę energii Praktyka Enei mimo to, że obejmowała jedynie miesiąc styczeń, w związku z różnymi systemami rozliczeń w chwili wydawania decyzji dotyczyła również klientów, którzy nie otrzymali jeszcze rachunku. Spółka została zobligowana do zaniechania stosowania stwierdzonej praktyki oraz ukarana sankcją finansową w wysokości 160 tys. zł.
UWAGA: W przypadku zaistnienia jakichkolwiek trudności konsumenci mogą zgłosić się o pomoc do rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych – Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Ponadto przy Urzędzie Regulacji Energetyki działa Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii, który udziela pomocy konsumentom w sporach z przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.
Źródło: UOKiK
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Zadaj pytanie: Forum