Moderatorem debaty była Prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich - Grażyna Rokicka, a uczestnikami dyskusji byli zarówno Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, przedstawiciel Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz reprezentanci przedsiębiorstw branżowych.
Jedna z części debaty dotyczyła praktyk, jakie mają lub miały miejsce podczas procesu liberalizacji rynków regulowanych.
Do najczęstszych problemów z jakimi zmagają się konsumenci na rynku energetycznym i telekomunikacyjnym zaliczono przede wszystkim:
- oszustwa sprzedażowe: niejasne i nieprecyzyjne umowy, brak dokładnych informacji o kosztach usługi, wprowadzanie klientów w błąd;
- wysokość oraz przejrzystość rachunków: konsumenci mają trudności z ich prawidłowym odczytaniem i nie zawsze wiedzą za co dokładnie płacą;
- błędy w systemie lub pomyłki pracownika firmy;
- nieterminowe dostarczanie rachunków do konsumentów;
- niska jakość usług: nie podłączanie usług w terminie, przerwy w dostawie energii, zaniżony transfer danych;
- brak odpowiedniego systemu załatwiania i przyjmowania skarg oraz reklamacji: np. nie działająca infolinia przeznaczona dla konsumentów;
Co należałoby zmienić?
Przedstawiciele urzędów regulacji zwracali również uwagę na to, że brak jest skutecznych instrumentów prawnych, dzięki którym obowiązki przedsiębiorców i ochrona konsumentów byłyby bardziej przestrzegane.
Konsumenci często nie posiadają podstawowych informacji o swoich prawach. Jeżeli istnieje już powszechna świadomość o tym, że rynek energii został uwolniony i teraz każdy może sam wybrać swojego dostawcę energii, to niestety nie wiadomo już jak to zrobić. Dlatego też potrzebna jest edukacja konsumencka.
Dobrym pomysłem na poprawę jakości i standardów wykonywanych usług mogłoby być wprowadzenie kodeksu dobrych praktyk. Podobne rozwiązanie funkcjonuje np. na rynku nieruchomości.
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta