Ochrona praw konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
Zmiany dotyczyły przede wszystkim umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa, regulując bardzo szczegółowo obowiązki informacyjne względem konsumentów a także konsumenckie prawo odstąpienia od umowy, ale również umów zawieranych w sposób tradycyjny – w sklepie.
REKLAMA
W przypadku płatności dokonywanej przez konsumenta kartą kredytową przedsiębiorca nie może pobierać od niego opłat innych niż te, które sam ponosi w związku z zastosowaniem tego sposobu płatności (opłata za płatność kartą nie może być wyższa od prowizji, którą uiści w związku z tym sprzedawca).
Zobacz serwis: Konsument i umowy
Ponadto przepisy ustawy o prawach konsumenta zabraniają pobierania od konsumentów zawyżonych opłat za korzystanie z infolinii udostępnianych przez przedsiębiorców na potrzeby kontaktowania się w sprawach związanych z zawartymi umowami.
REKLAMA
Dużo korzystnych dla konsumenta zmian, dotyczyło sprzedaży internetowej, umów zawieranych przez telefon, a także poza lokalem przedsiębiorcy (np. w domu konsumenta, w czasie wyjazdów wakacyjnych, pobytów sanatoryjnych itp.). Ustawa wydłużyła termin na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny z 10 do 14 dni. Nowe przepisy zwalniają konsumenta od obowiązku poniesienia kosztów związanych ze zwrotem rzeczy w przypadku korzystania z prawa odstąpienia, jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o obowiązku poniesienia tych kosztów.
W przypadku nabycia wadliwego towaru konsument ma większa swobodę w wyborze uprawnienia, gdyż od razu po stwierdzeniu wady może żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy, bez konieczności domagania się w pierwszej kolejności naprawy lub wymiany towaru.
Więcej na http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/.
Źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat