Polityka konsumencka Urzędu Komunikacji Elektronicznej – podsumowanie

Polityka konsumencka Urzędu Komunikacji Elektronicznej – podsumowanie / Fot. Fotolia
Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) angażuje się w działania pro konsumenckie na rynku telekomunikacyjnym. Oprócz tego, że kontroluje przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przepisów Prawa telekomunikacyjnego, realizuje również działania o charakterze edukacyjnym i informacyjnym. Istotnym elementem pro konsumenckiej polityki UKE są również mediacje pomiędzy dostawcami usług telekomunikacyjnych, a konsumentami. W ubiegłym roku Urząd odzyskał ponad 1,43 mln zł na rzecz konsumentów.

Jednym z wielu elementów polityki pro konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej, jest program certyfikacji usług telekomunikacyjnych, w ramach którego prezes UKE przyznaje Certyfikaty Urzędu w trzech kategoriach: Bezpieczny Internet, Senior oraz Porównywarka Ofert. W 2014 roku, Certyfikaty Prezesa UKE przyznano Orange Polska S.A. oraz UPC Polska Sp. z o.o. w kategorii Bezpieczny Internet, CenterNet S.A. w kategorii Senior oraz FOSET Paweł Szubczyński w kategorii Porównywarka Ofert. „Przyznawane od kilku lat Certyfikaty Prezesa UKE stanowią ‘znak jakości’ istotny zarówno dla abonentów, jak i dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Celem programu certyfikacji usług telekomunikacyjnych jest promowanie zachowań, które mają na celu nie tylko sprzedaż usług, ale w których widoczna jest także troska o klienta, dla którego usługa jest dedykowana. Równie ważne jest dostarczenie prostych narzędzi, ułatwiających różnym grupom odnaleźć się w gąszczu nowych usług” – podsumowuje Magdalena Gaj, prezes UKE.

Prawa konsumenta – 25 grudnia 2014

Skala problemów

Użytkownicy usług telekomunikacyjnych zmagali się w 2014 roku przede wszystkim z problemami dotyczącymi nieuczciwych praktyk, stosowanych przez przedstawicieli handlowych przy zawieraniu umów o świadczenie usług, a także braku zasięgu sieci mobilnej oraz aktywacji subskrypcji SMS-ów Premium bez zgody. W minionym roku UKE otrzymał aż 5.474 wnioski o interwencję, z czego, aż 70,46%, czyli 3.857 z nich, zostało rozpatrzonych na korzyść konsumentów. Prezes UKE przeprowadziła przy tym dokładnie 2.878 postępowania mediacyjne, z czego 1.365 zostało rozstrzygnięte na korzyść konsumenta. W sumie, Urząd odzyskał na rzecz konsumentów dokładnie 1.434.670,69 zł, a więc więcej niż 2013 r., w którym odzyskano ponad 1,3 mln zł.

Upadłość konsumencka- szansa na lepsze jutro

Działania informacyjno-edukacyjne

W 2014 roku, UKE kontynuował także zapoczątkowaną dwa lata wcześniej kampanię edukacyjno-informacyjną „Ufaj, ale uważaj”. Przekaz kierowany był, przede wszystkim, do starszych konsumentów, którzy mogą mieć problemy z odnalezieniem się na wyjątkowo dynamicznym rynku usług telekomunikacyjnych. W ramach programu, organizowano bezpośrednie spotkania z konsumentami, których w latach 2012-2014 odbyło się 67, a udział w nich wzięło ponad 1,5 tysiąca uczestników. Na spotkaniach przybliżano osobom starszym specyfikę działania rynku telekomunikacyjnego oraz ostrzegano je przed nierzetelnymi przedstawicielami handlowymi, którzy mogliby wykorzystać ich łatwowierność i zaufanie.

Wzmocnienie praw konsumentów na rynkach energii

Co ciekawe, w 2014 roku, Centrum Informacji Konsumenckiej obsłużyło łącznie ponad 14 tysięcy połączeń telefonicznych, a także udzieliło ponad 2 tysiące porad na wpływające do urzędu pisemne lub elektroniczne zapytania od konsumentów. „Polityka konsumencka, co pragnę szczególnie podkreślić, jest jednym z ważniejszych celów  przyjętej przeze mnie strategii działania. Opiera się ona dwóch filarach – pierwszym z nich są podejmowane na podstawie przepisów prawa postępowania wyjaśniające, mediacyjne, kontrolne i administracyjne, drugim zaś – rozwój systemu poradnictwa i ochrony konsumentów. Jednym z elementów wzmacniania pozycji konsumentów jest popularyzowanie wiedzy i edukacja konsumentów w zakresie ich praw i obowiązków. Dzięki temu mogą egzekwować swoje prawa i dochodzić roszczeń.” – wskazuje prezes UKE.

Portal Skarbiec.Biznajwiększy, niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Portal Skarbiec.Biz S.A.
Portal Skarbiec.Biz S.A. - największy w Polsce niezależny serwis o prawie, finansowaniu, gospodarce i rynku kapitałowym, który zachowuje pełną niezależność od banków, firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych.
rozwiń więcej
Prawo
Program Dobry Start: Do ZUS wpłynęło około 1,5 mln wniosków o świadczenie 300 plus
17 lip 2024

Od 1 lipca 2024 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie z programu Dobry Start. Dotychczas rodzice złożyli prawie 1,5 mln wniosków na ponad 2 mln dzieci. W 2023 r. ZUS przyznał świadczenie dla prawie 4,6 mln dzieci.

Inflacja w sklepach wyższa niż oblicza GUS. Handlowcy przerzucą w wakacje na klientów cały VAT podwyższony w kwietniu
17 lip 2024

Przeanalizowano ponad 71,4 tys. cen detalicznych w czerwcu 2024 roku. Jakie wyniki? Otóż codzienne zakupy podrożały w porównaniu do czerwca 2023 roku średnio o 3,1%. W maju podwyżka (cały czas w porównaniu do analogicznego miesiąca w roku poprzednim) wyniosła 2,9%, w kwietniu – 2,4%, a w marcu – 2,1%. To już trwała tendencja. Kolejny miesiąc z rzędu ceny konsekwentnie idą w górę. W grudniu 2024 r. inflacja może dojść do poziomu 4-5%. A ceny w sklepach mogą wzrosnąć jeszcze wyżej. W 2025 roku inflacja może być wyższa niż w 2024 r. Spadek inflacji jest prognozowany dopiero na 2026 rok – o ile oczywiście nie będzie żadnych poważnych zawirowań. Do tego eksperci przypominają, że obecna walka cenowa między dyskontami spowalnia poziom i tempo wzrostu cen. Ale jednocześnie ostrzegają, że w czasie wakacji sklepy mogą przerzucić całość odmrożonego w kwietniu podatku VAT na swoich klientów.

Andrzej Duda. Ile zostało prezydentowi do końca kadencji?
17 lip 2024

Kiedy prezydent Andrzej Duda kończy kadencję? Kiedy są wybory prezydenckie?

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? W 2024 r. zrób te trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie
16 lip 2024

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie. Darowizny w najbliższej rodzinie są co do zasady zwolnione od podatku, jednak czasami trzeba złożyć druk SD-Z2.

Wycieczki szkolne – sukces programu Podróże z klasą. Wkrótce rusza kolejny nabór
16 lip 2024

W ramach programu „Podróże z klasą” pozytywnie rozpatrzono 2283 wniosków o dofinansowanie wycieczek szkolnych. Barbara Nowacka, minister edukacji, ogłasza nowy nabór w programie, na który przeznaczy dodatkowe 20 mln zł.

15 sierpnia mija termin wdrożenia przepisów z tzw. ustawy Kamilka
16 lip 2024

Na wdrożenie „Standardów ochrony”, wprowadzonych w ramach tzw. ustawy Kamilka pozostał jedynie miesiąc. Niestety, większość placówek, których dotyczą przepisy ma duży problem z przygotowaniem i implementacją wymaganych dokumentów i procedur. 

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosną kryteria dochodowe w pomocy społecznej, a także zasiłki
16 lip 2024

Są już nowe kwoty kryteriów dochodowych, uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej od dnia 1 stycznia 2025 r. Odpowiednie rozporządzenie w tej sprawie zostało właśnie opublikowane w Dzienniku Ustaw.

Pracowałeś przed 1999 rokiem i masz te dokumenty? Złóż wniosek do ZUS o wyższą emeryturę
17 lip 2024

Warto przeszukać swoje szafki i segregatory. W nich można znaleźć dokumenty, które mogą pozwolić ZUS-owi przeliczyć ponownie emeryturę i przyznać wyższe świadczenie. Mogą to być np. wpisy w starym „książeczkowym” dowodzie osobistym o zatrudnieniu. Konieczny jest też wniosek do ZUS w tej sprawie. Jest to ważne przede wszystkim dla osób za które były opłacane składki przed 1999 rokiem. Bo po tej dacie wszystkie składki są ujmowane na indywidualnym koncie ubezpieczonego w ZUS.

pokaż więcej
Proszę czekać...