Nowa ustawa o prawach konsumenta okiem konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
Lepiej poinformowany i świadomy konsument
Lista podstawowych obowiązków informacyjnych z dotychczasowych dziewięciu została wydłużona do ponad dwudziestu. Sprzedawca będzie musiał poinformować konsumenta wyraźnie m.in o głównych cechach produktu, całkowitej cenie produktu uwzględniającej podatki i inne koszty, czy też o możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń. Co istotne informacje będą musiały zostać podane w kilku miejscach na stronie sklepu internetowego, np. w regulaminie i zakładkach informacyjnych, ale też na stronie sklepu poprzedzającej bezpośrednio złożenie przez konsumenta zamówienia. Zmianie ulegnie również nazwa przycisku skutkującego złożeniem zamówienia na „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub inne równoważne jednoznaczne sformułowanie.
REKLAMA
Umowa zawarta przez telefon w 2015 roku
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Dłuższy termin na odstąpienie od umowy
REKLAMA
Wydłużeniu ulegnie termin na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny. Obecnie termin ten wynosi 10 dni, a od 25 grudnia wydłuży się do 14 dni. Co istotne, jeżeli sprzedawca nie poinformuje konsumenta o prawie odstąpienia od umowy, to konsument będzie mógł odstąpić od umowy nawet w terminie 12 miesięcy.
Mniej korzystne dla konsumenta będzie wydłużenie listy wyjątków od prawa odstąpienia od umowy. Lista ta wzrośnie z dotychczasowych siedmiu wyjątków do trzynastu, które zaczną obowiązywać dla umów zawartych od 25 grudnia 2014 r.
Reklamacja towaru w kodeksie cywilnym
Dotychczasowa niepopularna niezgodność towaru z umową zostanie zastąpiona dobrze znaną rękojmią, a sama regulacja dotycząca reklamacji wróci do kodeksu cywilnego. Od 25 grudnia 2014 r. żądanie od razu zwrotu gotówki albo obniżenia ceny, będzie co do zasady możliwe tak samo jak żądanie naprawy albo wymiany towaru.
Umowa zawarta przez telefon
REKLAMA
Zawarcie skutecznej umowy przez telefon będzie wymagało potwierdzenia konsumentowi na trwałym nośniku (np. mailowo) treści proponowanej umowy oraz utrwalenia także na trwałym nośniku oświadczenia konsumenta o zawarciu umowy złożonego po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy. W praktyce do zawarcia umowy przez telefon wymagane może być przesłanie dwóch wiadomości mailowych.
Zmiany należy ocenić korzystnie i to zarówno z punktu widzenia sprzedawców, jak i konsumentów. Przepisy w porównaniu do dotychczas obowiązujących zostały doprecyzowane i ujednolicone. Konsument lepiej poinformowany, to konsument świadomie dokonujący zakupów. Zwiększenie transparentności przedsiębiorców powinno również spowodować zwiększenie zaufania do zakupów internetowych, co ostatecznie powinno wpłynąć pozytywnie na zwiększenie sprzedaży.
Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.
Reklamacja produktów spożywczych
Autor: Eksperci serwisu Prokonsumencki.pl. Prokonsumencki.pl to certyfikat i znak jakości przyznawany sklepom internetowym, które respektują wszystkie prawa konsumentów, gwarantując tym samym uczciwe i zgodne z prawem zawieranie transakcji przez internet.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat