Lepsza ochrona praw konsumentów już pod koniec roku
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Ustawa wprowadzi zmiany istotne dla przedsiębiorców dokonujących sprzedaży swych produktów. Jej postanowienia mają szczególne znaczenie dla przedsiębiorców, którzy zawierają umowy z konsumentami:
- poza lokalem przedsiębiorstwa (np. podczas organizowanej przez siebie wycieczki),
- na odległość (przez telefon i Internet).
Odrębne regulacje zostały wprowadzone dla umów o usługi finansowe zawieranych na odległość. Przedstawiamy w skrócie najważniejsze zmiany, jakie wprowadzi ustawa.
Zmiany w obowiązkach informowania klientów
Ustawa nakłada na przedsiębiorców konieczność udzielenia konsumentom, jeszcze przed zawarciem umowy, niezbędnych informacji o produkcie (lub usłudze), jak również o nim samym. Obowiązki te będą rozszerzone w porównaniu z tymi, które przedsiębiorcy mają obecnie. Szczegółowy zakres informacji, jakich należy udzielić klientowi, został wyszczególniony w ustawie. Obowiązku informacyjnego nie ma tylko w przypadku drobnych umów życia codziennego wykonywanych natychmiast po ich zawarciu, np. zakupów w kiosku (art. 10 ustawy). W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek udzielić konsumentowi informacji utrwalonych na papierze lub, jeżeli konsument wyrazi na to zgodę, na innym trwałym nośniku, w sposób czytelny i wyrażonych prostym językiem (art. 14 ust. 1 ustawy).
Sklepy internetowe będą musiały wprowadzić zmiany
Istotną informacją dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe jest to, że ustawa nakłada na nich obowiązki, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia zmian w samej treści stron internetowych sklepu. I tak, przykładowo, przedsiębiorca ma obowiązek zapewnić, aby konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie potwierdził, że wie, iż zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Przycisk służący do złożenia zamówienia poprzez kliknięcie będzie musiał być opatrzony sformułowaniem zamówienie z obowiązkiem zapłaty lub równoznacznym (art. 18 ust. 2 i 3 ustawy). Inna zmiana polega na tym, że klient dokonuje akceptacji płatnych opcji dodatkowych domyślnie doliczanych do ceny produktu przez ich wyraźne zaznaczenie. Wykluczone jest odznaczenie przez klienta opcji domyślnie zaznaczonych przez zarządzających sklepem internetowym.
Platforma Księgowych i Kadrowych INFORFK poleca artykuł: Ustawa o prawach konsumentów – przedsiębiorcy mają więcej czasu na przygotowanie się na zmiany
Artykuł omawia zmiany, jakie wprowadzi nowa ustawa o prawach konsumenta, m.in.:
- zmiany w obowiązkach informowania klientów
- zmiany w zasadach pobierania opłat
- zmiany w procedurze reklamacyjnej i odstępowaniu od umów.
Materiał podpowiada również, jakie zmiany będą musiały wprowadzić sklepy internetowe w związku z wejściem w życie nowych przepisów.
Zobacz również: Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat