Dzięki nowej procedurze nastąpi ujednolicenie przepisów państw członkowskich Unii Europejskiej, co na pewno przyczyni się do standaryzacji rozwiązań stosowanych przez przedsiębiorców. Pojawiły się argumenty, że ułatwi to przedsiębiorcom możliwość ekspansji do innych krajów, gdyż będą mogli stosować standardowe rozwiązania w każdym z państw. Z drugiej jednak strony, coraz częściej mówi się o tym, że wprowadzenie nowej ustawy pogorszy sytuację sprzedawców, a najbardziej ucierpią na tym „małe sklepy”.
Co zatem niesie ze sobą nowa regulacja praw konsumenta? Przede wszystkim należy zauważyć, że nowa regulacja jest powrotem do „starego porządku”, który był dużo bardziej przyjazny konsumentowi niż obecnie jeszcze obowiązująca ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Ustawa ta niesie ze sobą jednolite uregulowanie sprzedaży. Wprowadzona zostaje odpowiedzialność za jakość sprzedanego towaru, co jest właśnie „kością niezgody” oraz stanowi przedmiot wielu dyskusji.
W obecnym uregulowaniu prawnym, gdy konsument żąda zwrotu pieniędzy, sprzedawca może zaproponować naprawę lub wymianę towaru. W ustawie o prawach konsumenta to konsument będzie miał prawo wyboru. Czy zatem przedsiębiorcy podzielą los pewnego sklepu, który wprowadził możliwość otrzymania nowej koszulki, w wypadku, gdyby nadruk na uprzednio kupionej, nie spełniał wymagań klienta? W opisanej sytuacji konsument za darmo otrzymywał nową koszulką bez obowiązku zwrotu poprzedniej. Dzięki wprowadzonym „udogodnieniom” sklep ten stał się popularny, a na wielu forach internetowych pojawiły się wskazówki o tym jak za darmo uzyskać koszulki. Opcja „wymiany” cieszyła się tak dużym zainteresowaniem, że sklep musiał usunąć ją z oferowanych sposobów reklamacji. Czy zatem ten sam los spotka sprzedawców sprzętu elektronicznego?
Sprzedawcy obawiają się, że jeżeli to konsument dokona wyboru tego, w jakiej formie odbywała się będzie wymiana lub naprawa sprzętu, to będą oni ponosić dużo większe koszty. Obecnie reklamowane towary mogą być poddawane naprawie wiele razy, a nabywca nie ma możliwości odstąpienia od umowy, jeżeli wada nie jest istotna. Nowa ustawa o prawach konsumenta wprowadza możliwość żądania zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru na nowy od razu w sytuacji, gdy jest on wadliwy. Sklep może zaoferować naprawę sprzętu, jednakże wprowadzono ograniczenie tej możliwość do sytuacji, gdy wada jest „drobna” oraz tylko jednorazowo.
UOKIK: Niedozwolone postanowienia umowne
Zobacz również: Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.
W świetle nowej ustawy nie uległ zmianie okres, w którym możemy zgłaszać reklamację. Natomiast został wydłużony okres ochrony konsumentów w związku z domniemaniem istnienia wady ukrytej w momencie sprzedaży. Domniemanie prawne, co do jej występowania, wydłużono z pół roku do roku.
Ponadto ustawa między innymi wprowadza możliwość zwrotu towaru zakupionego przez Internet bądź telefon, bez podania przyczyny, w ciągu 14 zamiast 10 dni. W przypadku zwrotu to przedsiębiorca ponosił będzie koszty, np. przesyłki.
Czy zatem przepisy te doprowadzą do darmowej wymiany sprzętu na nowy? Po analizie postanowień ustawy wydawać by się mogło, że „problematyczna” wymiana towaru na nowy miałaby miejsce tylko w sytuacji, gdy sprzęt posiada istotną wadę. Ponadto obowiązek wymiany towaru bądź zwrotu pieniędzy występować będzie w sytuacji, gdy sprzęt był naprawiany więcej niż jeden raz. Wydaje się zatem, że wskazane tu przesłanki są wystarczające, aby chronić przedsiębiorców przed „bezpodstawnymi” wymianami.
Paulina Wysocka
Aplikant radcowski
Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k.