Era, Aster i Vobis ukarane za nierzetelną reklamę
REKLAMA
REKLAMA
Najwięcej, bo ponad 8,7 mln zł. zapłaci Era. To kara za wprowadzanie konsumentów w błąd, przy kampanii reklamującej usługi dotyczące Internetu w telefonie komórkowym. Spółka swoją ofertę reklamowała hasłem „Najszybszy Internet w komórce. Bez limitu. Za 5 zł”. Prezes UOKiK uznała, iż powyższa reklama wprowadza w błąd, gdyż sugeruje, że korzystanie z dostępu do sieci nie będzie limitowane. Brak jest natomiast informacji, że zgodnie z regulaminem świadczenia usług limit miesięcznej transmisji danych wynosi 50 MB. Operator nie informował również klientów, iż promocyjna cena obowiązuje jedynie przez trzy pierwsze okresy rozliczeniowe.
REKLAMA
Znikająca promocja w Aster
Zastrzeżenia Prezesa Urzędu wzbudziły takżę kampanie promocyjne operatora telewizji kablowej Aster, dotyczące usług telefonicznych, telewizji analogowej oraz Internetu. W reklamach operator wprowadzał klientów w błąd. Jak stwierdził w kontroli Urząd, konsument mógł uznać, że okresem rozliczeniowym promocji jest pełny miesiąc, zgodnie z hasłem, opartym na schemacie „X miesięcy za Y złotych”. Tymczasem spółka za początek promocji uznawała pierwszy dzień miesiąca, w którym rozpoczęło się świadczenie usług. Tym samym klientowi, który umowę zawarł w połowie miesiąca znikało 15 dni promocji. Za znikającą promocję Aster będzie musiał zapłacić prawie 400 tys. zł. kary.
Vobis także ukarany
Z podobnych przyczyn 190 tys. zł będzie musiała zapłacić spółka Vobis. Ukarany podmiot wprowadzał w błąd konsumentów za pomocą sloganów promocyjnych sugerujących możliwość nabycia komputera oraz modemu do Internetu za 1 zł. W rzeczywistości za 1 zł można było kupić modem, jako promocję przy zakupie komputera, który kosztował już dużo więcej.
Konsumenci mogą dochodzić roszczeń
Oprócz kar finansowych ukarane spółki będą musiały publikować przez 6 miesięcy decyzję UOKiK na swoich stronach internetowych, jak również zamieścić, zawierające treść decyzji, ogłoszenie w prasie ogólnopolskiej.
Decyzja Prezesa UOKiK, od której ukaranym przysługuje odwołanie, otworzy wprowadzonym w błąd konsumentom drogę do dochodzenia roszczeń. UOKiK przypomina, iż w tym celu poszkodowani mogą skorzystać z pomocy miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.
Źródło:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Zobacz: Prawa konsumenta
Zobacz: Forum
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat