Wybieraj sprzęt oszczędzający energię
![Dzięki kolorowych etykietom na lodówkach czy pralkach możemy wybierać oszczędniejszy sprzęt i płacić niższe rachunki za prąd.](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nNC5pbm/Zvci5wbC9wL19maWxlcy84MTAw/MC9zbHVweV93eXNfbmFwaWVjaW/FfMTI4MS5qcGciLCJ3IjozMDB9.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
Dzięki takim oznaczeniom możemy wybierać oszczędniejszy sprzęt i płacić niższe rachunki za prąd.
REKLAMA
Na początku maja br posłowie Parlamentu Europejskiego debatowali nad nowelizacją prawa, które obowiązuje od 1992 roku. Parlament chce, by klasyfikacja energetyczna dotyczyła także przemysłu i handlu.
Europejski system znakowania energetycznego dzieli urządzenia na siedem klas: najbardziej wydajne otrzymują kategorię A - najbardziej prądożerne aparaty, takie jak na przykład elektryczne grzałki, dostają kategorię G. Strzałka na etykiecie wskazuje również miejsce urządzenia na kolorowej skali: odpowiednio od zielonego do czerwonego.
Posłowie uważają, iż dyrektywa w sprawie etykiet efektywności energetycznej, która obowiązuje od ponad piętnastu lat, choć uważana za skuteczną zarówno przez sektor przemysłowy, jak i organizacje konsumenckie, nie zapewnia dłużej mechanizmów pozwalających dotrzymać kroku ewolucji technologii i innowacyjności produktów.
Mamy tu do czynienia z pozytywnym paradoksem. Od czasu wprowadzenia w życie dyrektywy, znacznie wzrosła sprawność urządzeń elektrycznych na rynku, a poprawę wydajności sprzętu gospodarstwa domowego zawdzięczamy w dużej mierze unijnym przepisom. Dziś jednak, w wyniku energetycznej ewolucji, same przepisy wymagają unowocześnienia.
Etykieta nie tylko dla urządzeń elektrycznych
Nowy projekt zezwala na etykietowanie wszystkich produktów związanych z energią w gospodarstwie domowym oraz w sektorach handlu i przemysłu. Deputowani chcą również objąć przepisami dyrektywy wszystkie produkty, które pobierają energię bezpośrednio lub są odpowiedzialne za zużycie energii (na przykład okna).
Projekt przygotowany przez grecką posłankę, Anni Podimatę z grupy Socjalistów poparła już parlamentarna Komisja Przemysłu. Jej członkowie uważają, iż reklamy produktów powinny zawierać informacje na temat ich efektywności energetycznej.
Konsumenci, którzy korzystają z wysoce energooszczędnych produktów i przedsiębiorstwa, które promują i wytwarzają takie produkty, mogliby ubiegać się o zwolnienia podatkowe, czytamy w projekcie. Deputowani opowiadają się również za obniżeniem stawek podatku VAT na materiały i komponenty, które poprawiają efektywność energetyczną.
Źródło: Parlament Europejski
Zobacz: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
![certificate](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9zdGF0a/WMtaW5mb3JwbC5pbmZvci5wbC/9pbWFnZXMvY2VydGlmaWNhdGV/fbWluLjEyZGFhMGNlLnBuZyJ9.jpg)
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat