Celem kontroli było przede wszystkim sprawdzenie czy supermarkety i hipermarkety przeprowadzają akcje promocyjne zgodnie z przepisami. W szczególności zwracano uwagę na to czy przestrzegane są regulacje dotyczące obowiązku uwidaczniania w odpowiedni sposób cen na towarach, materiałach reklamowych.
W materiałach reklamowych oraz w placówkach handlowych przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie lub na wywieszkach umieszczonych przy towarach przecenionych obok przekreślonej dotychczasowej ceny i wyrazu "przecena" albo wyrazów "obniżka ceny" lub "podwyżka ceny" uwidacznia się cenę obniżoną lub podwyższoną, jej okres obowiązywania, a także przyczynę lub przyczyny dokonanej przeceny - obniżki lub podwyżki ceny.
Kontrola objęła w sumie ponad 3,5 tys. partii wyrobów, w tym ok. 2 tys. artykułów nieżywnościowych oraz ponad 1,3 tys. artykułów żywnościowych. Wynika z niej, że w prawie 30% skontrolowanych towarach stwierdzono nieprawidłowości. Najwięcej dotyczyło:
- złego oznakowania wyrobów (w ponad 26% przypadkach);
- braku uwidocznionej i przekreślonej dotychczasowej ceny (ponad 10,4% );
Bardzo często sklepy podają zawyżone ceny dotychczasowe, które nie były albo sprzedają towary w takiej samej cenie jak przed promocją. W ten sposób konsumenci wprowadzani są w błąd co do słuszności i wiarygodności promocji. Kupujący bowiem wcale nie zyskują na takim zakupie.
- nieprawidłowego wyliczenia ceny jednostkowej lub niewłaściwej jednostki miary (prawie 12 %);
- przypadków sprzedaży produktów z tzw. gratisem, kiedy kupujący nie tylko nie zyskiwał na tym, lecz również mógł ponieść dodatkowy koszty finansowe (prawie 9%);
- rozbieżność w cenie przedstawionej w ulotce reklamowej a zakodowanej w czytniku lub kasie (ok. 1,5%).
Czyny te mogą zostać uznane za nieuczciwe praktyki rynkowe.
Przeprowadzona kontrola była podstawą m.in. do:
- nałożenia 46 mandatów karnych, których łączna wysokość wynosi 9,8 tys.;
- skierowania 71 wystąpień pokontrolnych do jednostek nadrzędnych z informacjami o wynikach kontroli oraz żądaniem wyjaśnień i usunięciem nieprawidłowości;
- przekazania do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 17 powiadomień o zaistniałych nieuczciwych praktyk rynkowych;
-
zastosowania 2 pouczeń.
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta