Nieprawdziwe promocje np. podczas Black Friday? UOKiK przypomina o obowiązkach sprzedawców
REKLAMA
REKLAMA
- Prezes UOKiK: konsument musi dostać pełną informację o oferowanych obniżkach
- Kiedy Black Friday i Cyber Monday?
- Jak przedsiębiorcy stosują dyrektywę Omnibus?
Prezes UOKiK: konsument musi dostać pełną informację o oferowanych obniżkach
Jak przypomniał Urząd, od początku roku przedsiębiorcy, którzy informują o obniżce ceny towaru lub usługi, mają obowiązek podawać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką, co wynika z unijnej dyrektywy Omnibus. Zaznaczył, że nowe przepisy umożliwią klientom sprawdzenie, czy oferowane w ramach Black Friday i Cyber Monday promocje, faktycznie są okazją.
"Przed wprowadzeniem nowych regulacji konsumenci nie mieli realnego narzędzia, punktu odniesienia, dzięki któremu mogliby zweryfikować hasła marketingowe obiecujące wyjątkowe okazje. Po zmianie prawa wystarczy, że zapoznają się z najniższą ceną z 30 dni przed obniżką, która musi być widoczna przy towarze lub usłudze i to od niej przedsiębiorcy powinni obliczać wysokość rabatów – powiedział prezes UOKiK.
Kiedy Black Friday i Cyber Monday?
Urząd w informacji przypomniał, że tegoroczny Black Friday przypada 24 listopada. Dodał też, że po Czarnym Piątku możemy się spodziewać wyprzedaży z okazji Cyber Monday, a następnie rozpocznie się sezon promocji przedświątecznych.
Nowy przepis - jak podkreślono - ma zapobiegać żonglerce cenami, czyli np. podwyższaniu ich tuż przed wyprzedażą po to, aby wywołać wrażenie, że rabat jest atrakcyjniejszy niż w rzeczywistości. "To była bardzo powszechna praktyka, przed którą konsumenci nie zawsze mogli się uchronić" - wskazano.
"Jeżeli konsumenci otrzymują informację, że mogą skorzystać z wyjątkowej okazji, że czeka na nich wielka wyprzedaż, promocja, a najniższa cena z 30 dni pokazuje, że to nieprawda, to zostają tym samym wprowadzani w błąd" - wskazał Chróstny. Dodał, że w przypadku zachęcania do zakupu obniżoną ceną, konsument musi dostać pełną informację, która umożliwi mu sprawdzenie, czy korzyść rzeczywiście jest realna. "Zwiększa to ochronę przed nieczystymi chwytami marketingowymi" – zauważył.
Zaznaczono, że informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, a więc np. w reklamie, przy produkcie na półce sklepowej, na wywieszce, w gazetce sieci handlowej, przy sprzedaży warunkowej, w programie lojalnościowym, w wynikach wyszukiwania w sklepie internetowym i na karcie konkretnego produktu. Jeśli platforma handlowa lub porównywarka cen udostępnia sprzedawcom narzędzia do prezentowania obniżek cen, to także musi zadbać, aby odpowiednio i poprawnie została uwidoczniona najniższa cena z 30 dni przed obniżką.
Jak przedsiębiorcy stosują dyrektywę Omnibus?
Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Do tej pory - jak poinformowano - prezes UOKiK, który monitoruje jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków, postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji. Wystosował też ponad 60 wystąpień miękkich, a w toku jest 14 postępowań wyjaśniających dotyczących sklepów stacjonarnych.(PAP)
autorka: Ewa Wesołowska
ewes/ mick/
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat