UTK skontroluje pociągi kursujące do miejscowości wypoczynkowych

UTK skontroluje pociągi kursujące do miejscowości wypoczynkowych / Fotolia
W okresie ferii zimowych, od 16 stycznia do 26 lutego br., Urząd Transportu Kolejowego, który m.in. kontroluje stan techniczny jeżdżących po Polsce pociągów, zwróci szczególną uwagę na składy wysyłane do miejscowości wypoczynkowych – zadeklarował w poniedziałek w Katowicach prezes UTK Ignacy Góra.

Kontrole pociągów w ferie 2023

W poniedziałek Urząd zorganizował briefing w bazie technicznej Kolei Śląskich, poprzedzający pierwszą z takich doraźnych kontroli. Inspektorzy UTK sprawdzili skład oklejony grudniu ub. roku w barwy "Nieba nad Beskidami", przygotowany w ten sposób na otwarcie linii do Wisły Głębiec po modernizacji. Również w poniedziałek skład ten przewidziano do obsługi połączenia do Wisły.

"Prezes UTK przeprowadza cykliczne kontrole związane z rozpoczęciem wakacji czy ferii. Celem takich kontroli jest potwierdzenie właściwego stanu technicznego pociągów i odpowiedniego komfortu podróży" – wyjaśnił prezes Góra. Wskazał, że do 26 lutego br. Urząd zamierza dodatkowo sprawdzić w ten sposób ok. 100 pociągów.

Góra uściślił, że z wyjątkiem poniedziałkowej kontroli w Kolejach Śląskich, która ze względu na obecność dziennikarzy musiała zostać uzgodniona z przewoźnikiem, kontrole doraźne są niezapowiedziane i odbywają się przed wyruszeniem pociągu w trasę lub podczas jazdy.

Co sprawdzą inspektorzy?

Inspektorzy sprawdzają elementy kluczowe dla bezpieczeństwa, jak zestawy kołowe i hamulce, stan techniczny drzwi, kwalifikacje obsługi, a także ważne dla komfortu podróży, jak czystość, działanie klimatyzacji, toalet i oświetlenia, a także działanie informacji głosowej i wizualnej.

W 2022 r. UTK przeprowadził 189 kontroli pociągów pasażerskich (w trakcie jednej kontroli sprawdzanych jest zazwyczaj kilka składów). W czasie ferii, wakacji, świąt i długich weekendów inspektorzy sprawdzili ogółem 300 składów.

W 2022 r. wobec stwierdzonych nieprawidłowości w 65 przypadkach UTK zdecydował o wyłączeniu pojazdów z eksploatacji lub o ograniczeniu eksploatacji. Najczęściej powtarzające się naruszenia dotyczą działania drzwi, błędów w dokumentacji, nieprawidłowego oznakowania pojazdów i niedziałających tablic systemów informacji pasażerskiej.

W przypadku nieprawidłowości prezes UTK nakazuje ich usunięcie i analizę przyczyn. Jeżeli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie, przewoźnikom grożą kary do 5 tys. euro za każdy dzień opóźnienia.

W poniedziałek szef UTK przekazał m.in., że z danych dotąd przekazanych Urzędowi przez przewoźników za grudzień 2022 r. (mają na to czas do 20 stycznia) wynika, że w całym ub.r. kolej przewiozła w Polsce ponad 340 mln pasażerów – o 95 mln więcej, niż w 2021 r. i o ok. 4 mln więcej, niż w najlepszym dotąd 2019 r., przed pandemią.

Pasażer ma prawo do reklamacji

Pasażerowie mają prawo reklamować nieodpowiednią jakość podróży u przewoźnika (oczekując zwrotu części ceny biletu), a w razie niesatysfakcjonującej odpowiedzi – zwrócić się ze skargą do UTK poprzez formularz internetowy lub skrzynkę pasazer@utk.gov.pl. W 2022 r. w związku z nieprawidłowym funkcjonowaniem systemu kolejowego wpłynęło do UTK 1858 skarg (o 38 proc., niż rok wcześniej), które najczęściej dotyczyły czystości i opóźnień.

Nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym można zgłaszać poprzez aplikację Bezpiecznik oraz na adres bezpieczeństwo@utk.gov.pl.

"Dobrą informacją jest także to, że miernik bezpieczeństwa jest na bardzo dobrym poziomie – jest zbliżony do cyfry 2, co znaczy, że ilość zaistniałych wypadków w odniesieniu do pracy przewozowej jest na jednym z najniższych poziomów" – powiedział w poniedziałek prezes Góra.

Z danych UTK wynika m.in., że w 2022 r. miało miejsce 186 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, o 30 mniej, niż przed rokiem, przy tej samej liczbie ofiar śmiertelnych tych zdarzeń – 48.(PAP)

autor: Mateusz Babak
mtb/ mick/

Prawo
Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot?
18 lis 2024

Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot? Komisje sejmowe we wtorek rozpatrzą informacje nt. przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac.

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia. Trzy projekty w Sejmie
18 lis 2024

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia dotycząca podstawy wyliczania oraz opłacania składki zdrowotnej. Trzy projekty w Sejmie

Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia
18 lis 2024

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026
18 lis 2024

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
18 lis 2024
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?
18 lis 2024

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh
18 lis 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany
18 lis 2024

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu
18 lis 2024

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie
18 lis 2024

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

pokaż więcej
Proszę czekać...