Oferty promocyjne a prawa konsumenta. Zmiany od 2023 r.
REKLAMA
REKLAMA
- Zmiany w ustawie o prawach konsumentów 2023 - kogo dotyczą?
- Prawa konsumenta a fikcyjne opinie klientów, zakaz wprowadzania w błąd
- Zmiany w zakresie sprzedaży usług cyfrowych
- Niezgodność towaru z usługą. Kto musi udowadniać?
- Prawa konsumenta: odstąpienie od umowy zawartej w domu klienta
Zmiany w ustawie o prawach konsumentów 2023 - kogo dotyczą?
Projekty nowelizacji ustawy o prawach konsumenta zostały wprowadzone do polskiego porządku prawnego, w celu wdrożenia dyrektyw unijnych. Zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2023 roku.
REKLAMA
Prawa konsumenta a fikcyjne opinie klientów, zakaz wprowadzania w błąd
Podczas zakupów przez Internet, bardzo często opieramy swój wybór, na opiniach dodanych przez osoby, które zakupiły już dany produkt. Niestety często bywa tak, że opinie okazują się nieprawdziwe. Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta wychodzi naprzeciw temu zjawisku i nakłada na przedsiębiorców pewne, nowe obowiązki, takie jak:
- obowiązek weryfikacji, czy zamieszczone opinie pochodzą od konsumentów,
- zakaz zlecania innej osobie dodawania opinii nieprawdziwych lub zniekształconych.
Ta zmiana niewątpliwie wzmocni ochronę konsumentów i zabezpieczy ich interesy.
Zdarzały się sytuacje, że przedsiębiorcy, kilka tygodni przed wielkimi promocjami, zawyżali ceny, aby móc je potem obniżyć. Dzięki temu działaniu zmiana ceny wydawała się bardziej atrakcyjna. I w tym momencie wchodzi ona „cała na biało” – nowelizacja ustawy o prawach konsumenta. Wskazuje ona, że przedsiębiorca, w przypadku wyprzedaży lub przeceny towaru, będzie musiał podać jego najniższą cenę, która obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni. W przypadku produktów, które są dostępne krócej niż 30 dni – przedsiębiorca będzie musiał podać informację o najniższej cenie tego produktu, obowiązującej od dnia jego wprowadzenia go do sprzedaży.
Oznacza to, że w przyszłym roku, będziemy mogli czuć się bardziej bezpiecznie, jeżeli chodzi o zakłamywanie cen.
Zmiany w zakresie sprzedaży usług cyfrowych
Jeżeli sprzedajemy oprogramowanie, będziemy zobowiązani informować odbiorców, o jego aktualizacjach i zabezpieczeniach, które powinny być wdrożone, a także o skutkach ich niewdrożenia. Obowiązek obejmuje:
- cały czas trwania umowy,
- czas oczekiwany przez konsumenta.
Niezgodność towaru z usługą. Kto musi udowadniać?
W przypadku wady przedmiotu konsument ma prawo do naprawy lub wymiany towaru. Przedsiębiorca odbiera towar od konsumenta i dokonuje naprawy na swój koszt. Jeżeli nie wywiąże się on ze swojego obowiązku, wówczas konsument ma prawo do obniżenia ceny lub do odstąpienia od umowy. Uprawnienie to nie przysługuje, jeżeli niezgodność towaru z umową, nie jest istotna. Nowelizacja wprowadza domniemanie istotności stanu niezgodności, co oznacza, że ciężar obalenia tego domniemania będzie spoczywał na przedsiębiorcy.
Prawa konsumenta: odstąpienie od umowy zawartej w domu klienta
Warto wiedzieć, że:
- termin na odstąpienie od umowy, w przypadku zawarcia jej podczas wizyty przedsiębiorcy w domu konsumenta lub podczas wycieczki, zostanie wydłużony do 30 dni,
- za wprowadzanie klientów w błąd i nieuczciwą praktykę rynkową, będzie uważana sprzedaż towaru identycznego z tym, który jest sprzedawany w innym kraju, a w rzeczywistości różni się,
- zakazane będzie zawieranie umów o usługi finansowe podczas pokazu lub wycieczki – taka umowa będzie nieważna z mocy prawa i nie będzie wywoływała skutków dla konsumenta.
Nie ma wątpliwości, że wprowadzone zmiany będą w jeszcze większym stopniu chroniły prawa konsumentów. Pojawi się wiele nowych obowiązków, ciążących na sprzedających. Warto podkreślić, iż zmiany te są na tyle obszerne, że ustawodawca wyznaczył datę ich wprowadzenia na 1 stycznia 2023 roku, a nie tak jak zazwyczaj, na 14 dni od ich ogłoszenia. Niemniej jednak warto znać powyższe zmiany, aby móc właściwie egzekwować swoje prawa, a przede wszystkim dokonywać właściwych i przemyślanych decyzji zakupowych.
Aleksandra Glinka, Kancelaria Mentzen
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat