Kary za fałszywe opinie w internecie
Ukarane przez Przesa UOKiK spółki to Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa. Są to firmy świadczące usługi związane z opiniami w internecie. W maju 2022 r. Prezes UOKiK postawił im zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Teraz zaś wydał decyzje, w których stwierdził stosowanie nieuczciwych praktyk i nałożył na obie spółki kary finansowe (łącznie 70 tys. zł).
„Zarówno jedna, jak i druga spółka oferowała swoim klientom możliwość stworzenia fałszywej opinii, ponieważ – jak urząd ustalił – nie było żadnego realnego, rzeczywistego kontaktu ani z produktem, ani z usługą w obu tych przypadkach” – mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK. Jak informuje rzeczniczka, opinie te często pojawiały się na w znanych i lubianych przez konsumentów wyszukiwarkach takich jak na przykład Ceneo, Oferteo czy ZnanyLekarz. „Publikowanie w internecie fałszywych opinii nie powinno mieć miejsca, ponieważ jest niezgodne. Zniekształca bardzo mocno decyzje konsumenckie, m.in. dlatego że jako konsumenci kupujący w sieci bardzo często bardzo często kierujemy się właśnie opiniami i recenzjami innych, nie wiedząc czy one są fałszywe, czy są kupione, czy są zrobione na zamówienie” – podkreśla Małgorzata Cieloch.
„Publikowanie w internecie fałszywych opinii to szczególnie naganne zjawisko. W ten sposób konsumenci wprowadzani są w błąd, a ich decyzje zakupowe ulegają zniekształceniu. To także nie fair wobec konkurencji – uczciwych przedsiębiorców, którzy nie kupują ocen, przez co mogą być np. słabiej pozycjonowani w wyszukiwarkach internetowych” – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ważne zmiany w 2023 r.
Warto pamiętać, iż od 1 stycznia 2023 r. zaczną w Polsce obowiązywać przepisy unijnej dyrektywy Omnibus. Zakłada ona większą przejrzystość zakupów w internecie i co istotne reguluje też kwestie związane z recenzjami konsumentów. Otóż każdy przedsiębiorca, który udostępnia opinie na swojej stronie, będzie musiał informować, jak weryfikuje ich autentyczność, czyli jak sprawdza, czy opinia pochodzi od osoby, która faktycznie kupiła produkt lub skorzystała z usługi.