REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki cen biletów na przejazdy kolejowe

Krzysztof Śmietana
Krzysztof Śmietana
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Podwyżki cen biletów na przejazdy kolejowe
Podwyżki cen biletów na przejazdy kolejowe
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Część firm, m.in. Polregio, podnosi dziś ceny biletów. To już drugi skok kosztów przejazdów w nieco ponad pół roku.

Droższe bilety na przejazd pociągiem. Kolejarze ścigają się z inflacją

Oprócz Polregio, czyli największej spółki przewozowej w Polsce, ceny za przejazd podnoszą dziś Koleje Dolnośląskie i Koleje Wielkopolskie. We wszystkich przypadkach skok będzie wyraźny – rzędu 15 proc. Przykładowo za normalny bilet w strefie do 5 km u każdego z tych przewoźników zamiast 4,90 zł trzeba będzie zapłacić 5,60 zł. Przejazd na dystansie od 21 km do 25 km zdrożeje z 9,60 zł do 11 zł, a od 48 km do 53 km z 16,50 zł do 19 zł. O ok. 15 proc. wzrosną także ceny biletów okresowych. Za bilet miesięczny imienny na popularnym dystansie od 21 km do 25 km trzeba będzie zapłacić 256 zł zamiast 222 zł.

REKLAMA

Konkretne kroki

REKLAMA

Przewoźnicy podwyżki tłumaczą m.in. inflacją. – W porównaniu z ubiegłym rokiem ceny towarów i usług w czerwcu i lipcu wzrosły aż o 15,5 proc. Sytuacja co miesiąc ulega zmianie, obserwujemy stale rosnące koszty – energii, obsługi taboru czy jego bieżącego serwisowania. Aby móc świadczyć usługi i poszerzać siatkę połączeń w regionie, musimy podjąć konkretne kroki związane ze zmianą cennika – komentuje Bartłomiej Rodak, rzecznik Kolei Dolnośląskich. Dodaje, że dla branży kolejowej szczególnie dotkliwy jest wzrost kosztów energii: oleju napędowego czy prądu. Tu ceny idą w górę wyraźnie powyżej inflacji konsumenckiej.

W Polregio zaznaczają, że wysokość cen biletów została ustalona w ścisłym uzgodnieniu z marszałkami województw. Spółka podkreśla, że w poszczególnych regionach koszty przejazdów mogą się nieco różnić. Przykładowo w województwach pomorskim i kujawsko-pomorskim ceny biletów kupowanych w aplikacjach mobilnych wrastają nie o 15 proc., tylko o 7,5 proc.

W poprzednich tygodniach ceny podnosili inni przewoźnicy regionalni, w połowie maja Koleje Śląskie, a 1 lipca Łódzka Kolej Aglomeracyjna i Koleje Mazowieckie. Ta ostatnia spółka szacowała, że w stosunku do założeń koszty energii wzrosły o 27 proc. – Jeszcze bardziej, od 51 proc. do 168 proc. wzrosły ceny materiałów używanych przy serwisowaniu składów – mówił Dariusz Grajda z zarządu Kolei Mazowieckich.

REKLAMA

To przewoźnik, który ma teraz najdroższe bilety spośród spółek regionalnych. Utrzymuje niższą opłatę (4,20 zł) tylko na najkrótszym dystansie – do 5 km. Bilet na odległość od 6 km do 10 km kosztuje 7,50 zł, a od 11 km do 15 km – 8,80 zł. To o ok. 20 proc. więcej niż w Pol regio. Na Mazowszu najwyższe są też ceny biletów okresowych. Za miesięczny na podróż na dystansie od 21 km do 30 km trzeba zapłacić 284 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku przewoźników regionalnych wprowadzana latem podwyżka będzie kolejnym wzrostem cen biletów w ciągu ośmiu miesięcy roku. Poprzednio koszty przejazdów (od kilku do kilkunastu procent) rosły w połowie grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy.

PKP Intercity, czyli nasz narodowy przewoźnik dalekobieżny, ostatnią podwyżkę biletów (o kilkanaście procent) wprowadził 13 stycznia. Rzeczniczka spółki Katarzyna Grzduk powiedziała DGP, że spółka nie planuje kolejnych podwyżek w najbliższym czasie.

Wzorem Niemcy i Czechy

Karol Trammer, ekspert kolejowy, wydawca dwumiesięcznika „Z Biegiem Szyn”, uważa, że w części przypadków podwyżki to pójście na łatwiznę. – U niektórych przewoźników brakuje bardziej przemyślanej polityki taryfowej. Na przykład Koleje Mazowieckie nie widzą innych rozwiązań niż podwyżki. Tymczasem na liniach, na których jest mniej podróżnych, powinno się wprowadzać znacznie bardziej atrakcyjne ceny. Są przykłady z województwa zachodniopomorskiego, gdzie obniżka cen spowodowała zwiększenie przychodów, bo przyciągnęła dużą liczbę pasażerów – mówi.

Wskazuje, że na Mazowszu ceny biletów są dostosowane do wynagrodzeń w aglomeracji warszawskiej, a na pozostałym obszarze województwa stopa życiowa jest znacznie niższa. Dodatkowo w aglomeracji warszawskiej mamy dofinansowany przez stolicę wspólny bilet, który pozwala pasażerom znacznie obniżyć koszty podróży pociągami. Poza tym obszarem koszty są nieakceptowalnie wysokie – uważa Trammer.

Dodaje, że przewoźnicy regionalni powinni myśleć o przyciąganiu pasażerów w porach mniejszego ruchu. Podróżni, którzy nie muszą jechać w szczycie, tańszymi biletami powinni być zachęcani do podróży w innych godzinach.

Od maja tzw. taryfę dynamiczną wprowadziła spółka PKP Intercity. Oferuje tańsze bilety na mniej popularne połączenia, np. poza weekendami. Jednak latem o te tańsze bilety jest bardzo trudno. Promocje praktycznie zniknęły też z tras prowadzących do kurortów.

Karol Trammer przyznaje też, że również w Polsce powinno się wprowadzić rozwiązania ze wsparciem rządu wzorem Niemiec, gdzie latem można kupić bardzo tani miesięczny bilet za 9 euro na kolej i komunikację miejską w miastach, czy Czech, gdzie także pojawiła się bardzo atrakcyjna oferta wakacyjna. Rozwiązanie niemieckie wiąże się z dużą pomocą państwa dla regionalnych przewoźników. – U nas brakuje podobnej polityki rządu, która kształtowałaby pewne zachowania i przerzucała podróżnych z dróg na tory. W obliczu problemów z wysokimi cenami paliw przydałoby się wreszcie także wprowadzić zerowy VAT na bilety kolejowe. To byłoby istotne wsparcie. O tym mówi się od trzech lat i wciąż nie można tej sprawy doprowadzić do końca – wytyka ekspert.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA