REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

27 czerwca 2022 r. ostatni etap przejścia na DVB-T2/HEVC

27 czerwca 2022 r. ostatni etap przejścia na DVB-T2/HEVC
27 czerwca 2022 r. ostatni etap przejścia na DVB-T2/HEVC
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czwarty ostatni etap przejścia na standard DVB-T2/HEVC naziemnej telewizji cyfrowej nastąpi 27 czerwca 2022 r. Jakie województwa obejmie?

Nowy standard DVB-T2/HEVC naziemnej telewizji cyfrowej

Ważne! Już w poniedziałek 27 czerwca nastąpi czwarty, ostatni etap zmian nadawania bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce DVB-T2/HEVC. Zmiana będzie dotyczyć województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, mazowieckiego i lubelskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Przypominamy, że w ramach przełączenia sygnału na DVB-T2/HEVC, zmienią się częstotliwości nadawania multipleksów: MUX-1, MUX-2 i MUX-4, które zostaną przełączone do standardu DVB-T2/HEVC. W praktyce oznacza to lepszą jakość dźwięku i obrazu - wszystkie kanały będą nadawane w jakości Full HD. Multipleks MUX-3 tymczasowo nie zmienia standardu nadawania.

Jeśli Twój telewizor nie odbiera nowego sygnału nadawania darmowej telewizji naziemnej DVB-T2/HEVC, a Twoja sytuacja materialna nie pozwala Ci na samodzielne poniesienie kosztów zakupu nowego sprzętu do odbioru bezpłatnej telewizji naziemnej, możesz skorzystać z rządowego programu dofinansowania 250 zł do zakupu telewizora lub 100 zł do dekodera - zgodnych z nowym standardem

Blisko 410 tys. złożonych wniosków

Do tej pory zostało złożonych już blisko 410 tysięcy wniosków, z czego zrealizowano przeszło 332 tys. Zdecydowana większość wniosków dotyczy dofinansowania do zakupu dekoderów – 286 708, natomiast do zakupu telewizora zostało złożonych 46 140 wniosków.  Za pośrednictwem Poczty Polskiej złożono 336 772 wniosków, przez stronę gov.pl – 71 551.  Świadczenie można zrealizować w 3700 punktach sprzedaży w całym kraju. Lista punktów: https://dvbt2.gov.pl/wyszukiwarka

Przypominamy, kto może skorzystać z rządowego dofinansowania do zakupu telewizora lub dekodera.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Program wsparcia do zakupu dekoderów oraz telewizorów dla gospodarstw domowych w związku ze zmianą standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej jest dużym ułatwieniem dla wielu rodzin - co jest głównym celem projektu. Przypominamy, że osoba składając wniosek oświadcza m.in. że gospodarstwo domowe posiada trudną sytuację materialną, a w związku z tym, nie może samodzielnie ponieść kosztów zakupu odbiornika cyfrowego.

Niestety zdarzają się także sytuacje nadużyć, co skutkuje wszczęciem postępowania administracyjnego w celu ustalenia, czy osoba, która pobrała świadczenie była uprawniona do skorzystania z niego. Za nadużycie w świetle przepisów prawa mogą być uznane zakupy drogich odbiorników cyfrowych bez wyraźnego uzasadnienia dla takiego zakupu wynikającego ze szczególnych potrzeb np. zdrowotnych. Podstawą wszczęcia postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących ustalenia nienależnie uzyskanego świadczenia na zakup odbiornika cyfrowego i jego kwoty, wynika z art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 24 lutego 2022 r. o wsparciu gospodarstw domowych w ponoszeniu kosztów związanych ze zmianą standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 501, 689), jak również przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (art. 50 i 61 kpa). Postępowania są prowadzone w zakresie zweryfikowania czy zostały spełnione przesłanki ustawowe dotyczące trudnej sytuacji materialnej gospodarstwa domowego, która uniemożliwia samodzielne poniesienie kosztów nabycia odbiornika cyfrowego, bez uszczerbku dla podstawowych potrzeb życiowych gospodarstwa domowego tej osoby. Oznacza to, że  osoby, co do których zostało wszczęte postępowanie administracyjne w przedmiotowym zakresie są wzywane do przekazania informacji, które uzasadniają prawidłowość pozyskanego przez nich świadczenia na zakup telewizora. W przypadku wykazania takich przesłanek postępowanie administracyjne jest umarzane, natomiast jeżeli strona postępowania nie wykaże trudnej sytuacji materialnej gospodarstwa domowego tej osoby, zostaje wydana decyzja nakazująca zwrot nienależnie pobranego świadczenia.

Dofinansowanie tylko dla osób w trudnej sytuacji materialnej

Jednocześnie należy podkreślić, że przepisy ustawy, od momentu wejścia w życie, przewidywały mechanizm kontrolny, który miał zapobiec nadużyciom. Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 3 ustawy obywatel składający wniosek o przyznanie świadczenia składa również oświadczenie, o tym, że trudna sytuacja materialna gospodarstwa domowego tej osoby uniemożliwia samodzielne poniesienie kosztów nabycia odbiornika cyfrowego w celu zapewnienia odbioru przez to gospodarstwo domowe naziemnej telewizji cyfrowej w standardzie DVB-T2/HEVC, bez uszczerbku dla podstawowych potrzeb życiowych gospodarstwa domowego tej osoby. Niniejsze oświadczenie w złożonym wniosku, zastępowało konieczność składania dodatkowych zaświadczeń w powyższym zakresie.

Postępowania administracyjne, które zostały wszczęte z urzędu, zostały skierowane do osób, które zakupiły odbiorniki cyfrowe za kwotę 12- krotnie przekraczającą wartość dofinansowania. Tak duże kwoty przeznaczone przez poszczególnych obywateli na zakup odbiornika wskazują, że mogą wśród osób korzystających z dofinansowania być osoby, które nie miały trudnej sytuacji materialnej gospodarstwa domowego i mogły pozwolić sobie na samodzielny zakup odbiorników cyfrowych. Potwierdza to część wyjaśnień kierowanych przez obywateli w ramach prowadzonych postępowań – wiele osób zadeklarowało zwrot przyznanego świadczenia, z uwagi na to, że jednak nie znajdują się w trudnej sytuacji materialnej.

Po szczegółowym rozpatrzeniu przekazanych wyjaśnień w ramach prowadzonych spraw, wiele postępowań administracyjnych zostało rozstrzygniętych pozytywnie dla obywateli poprzez wydanie decyzji umarzających. Należy zaznaczyć, że środki przeznaczone na program dofinansowania do zakupu odbiornika cyfrowego pochodzą ze środków publicznych, które winny być wydatkowane zgodnie z celem przeznaczenia, jak również zgodnie z zasadą racjonalnego wydatkowania środków publicznych.

Więc informacji o rządowym programie dofinansowania znajdziesz na stronie, telefonicznie korzystając ze specjalnej infolinii pod numerem 42 253 54 30 lub pisząc na skrzynkę kontaktową cyfrowaTV@coi.gov.pl.

Źródło: Cyfryzacja KPRM

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA