Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.
REKLAMA
REKLAMA
Ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta rozszerza zakres ochrony uprawnień kupujących. Ma ona na celu wdrożenie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów tzw. dyrektywy konsumenckiej.
REKLAMA
Odstąpienie od umowy a osobisty odbiór towaru
Prawo odstąpienia od umowy
Standardowy czas, jaki przysługuje konsumentowi na odstąpienie od umowy zawartej na odległość (przez Internet) lub poza lokalem przedsiębiorstwa (w domu, w przestrzeni publicznej) zostanie wydłużony z 10 do 14 dni.
Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na Newsletter!
Termin ten liczony jest od daty zakupu a w przypadku zakupów dokonanych przez Internet – od daty otrzymania towaru. Może zostać dodatkowo wydłużony. Ma to miejsce w sytuacji, kiedy sprzedawca nie poinformuje kupującego o przysługujących mu uprawnieniach, w tym prawie do zwrotu towaru. Brak takiej informacji skutkuje wydłużeniem terminu aż do 12 miesięcy. Konsument nie ma wówczas obowiązku podawania przyczyny odstąpienia od umowy. Odstępujący od umowy może skorzystać z formy elektronicznej. Nie będzie już musiał posługiwać się tradycyjnym listem. Projekt ustawy zawiera także załączniki. Jeden z nich stanowi właśnie formularz, służący do skorzystania z prawa do odstąpienia. Kolejnym załącznikiem jest wzór pouczenia o prawie do odstąpienia.
Obowiązek informacyjny
Ustawa zakłada rozszerzenie obowiązków informacyjnych e-sklepów. Dane obejmujące nazwę firmy, cenę i informację o prawie do odstąpienia będą mogły zostać przekazane drogą elektroniczną (np. w formie mailowej). Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie sposobu, który będzie odpowiadał użytemu środkowi porozumiewania się na odległość. Dotychczas w/w dane wymagały zachowania anachronicznej formy pisemnej (papierowej).
Koszty zwrotu towaru
Ustawa obejmuje również zagadnienie kosztów przesyłki zwracanego towaru. Klient ponosi koszt odesłania towaru. Otrzyma jednak zwrot wydatków poniesionych na sam towar oraz jego przesyłkę. Jest to zwrot warunkowy. Zależy od tego, czy kupujący zdecydował się na najtańszą dostępną formę przesyłki. Jeśli wybierze jedną z droższych opcji, wówczas sprzedający nie będzie zobligowany do zwrotu kosztów.
Przepisy antypobieraczkowe
Przycisk lub inna funkcja umożliwiająca zamówienie będzie musiała zawierać napis „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub inny o równoważnej treści.
Korzystne dla konsumentów zmiany w funkcjonowaniu e-sklepów w 2014
Ustawodawca odniósł się do kontrowersyjnej sytuacji portali umożliwiających pobieranie różnorodnych danych, które nie informowały w dostateczny sposób o kosztach świadczonych usług. SOKiK w Warszawie w wyroku z 12 grudnia 2013 (XVII AmA 76/12) stwierdził, że serwis Pobieraczek.pl wprowadzał klientów w błąd wysyłając im mailowe powiadomienie o zawiadomieniu prokuratury o popełnieniu przestępstwa. Serwis zastraszał tym samym swoich klientów i wymuszał na nich dokonanie płatności. Przy założeniu konta i rejestracji portal nie informował w dostatecznie przejrzysty sposób o opłatach związanych z korzystaniem z oferowanych usług. Projekt obliguje takie serwisy do jasnego i widocznego informowania o opłatach.
Zmiany w tradycyjnym stanie
Ustawa wprowadza również szereg zmian w tradycyjnym handlu. Zwiększa zakres obowiązku informacyjnego ciążącego na sprzedawcy. Będzie on obowiązany do udzielenia wyczerpujących informacji dot. głównych cech świadczenia, sposobu porozumiewania się oraz danych go identyfikujących. Konsumenci zyskają zwiększone możliwości reklamowania wadliwego towaru, tzw. bubla. Będą mogli od razu zażądać obniżenia zapłaty lub odstąpienia od umowy. Teraz żądanie takie musi być poprzedzone bezskuteczną naprawą lub wymianą. Konsumentom przywrócono także uprawnienie do gwarancji konsumenckiej. W sytuacji, w której udzielający gwarancji nie określi jej zasad, kupujący mogą bazować bezpośrednio na uregulowaniach kodeksu cywilnego. Zgodnie bowiem z art. 577 k.c. W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
Ustawa zastąpi dwie obecnie obowiązujące ustawy: o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o ochronie niektórych praw konsumentów.
Sejm zdecydował, że ustawa wejdzie w życie w grudniu 2014 roku.
Polecamy serwis: Prawa konsumenta
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.
Wyrok SOKIK z dnia 12 grudnia 2013 roku (XVII AmA 76/12).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011 r. nr 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat