REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze skargi konsumentów

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Światowy Dzień Konsumenta, prawa konsumenta, skargi konsumentów./ Fot. Fotolia
Światowy Dzień Konsumenta, prawa konsumenta, skargi konsumentów./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce podsumowuje 2011 r. Najwięcej skarg konsumentów dotyczyło umów zawieranych przez internet.

W Światowy Dzień Konsumenta, obchodzony 15 marca, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce podsumowuje, jakie skargi pojawiały się najczęściej w 2011 roku. Ponad 57 proc. z nich było związanych z umowami zawieranymi przez Internet

REKLAMA

REKLAMA

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net), obecnych we wszystkich 27 krajach UE oraz Norwegii i Islandii, pomogła w 2011 roku prawie 60 000 konsumentów. Do polskiego centrum zgłosiło się 2268 konsumentów, czyli więcej niż średnia przypadająca na jeden kraj. Skargi najczęściej dotyczyły usług transportowych (32 proc. spraw), z czego 2/3 miało związek z podróżami lotniczymi, m.in.  odwołania  i opóźnienia lotów oraz zagubienia lub zniszczenia bagażu przez linie lotnicze.

- Duża liczba skarg, które do nas trafiają, nie wynika z rosnącej nierzetelności przedsiębiorców z UE, np. linii lotniczych czy sprzedawców Internetowych, wręcz przeciwnie – standardy raczej ulegają poprawie. Konsumenci coraz więcej podróżują po Europie i korzystają z udogodnień, jakie daje Wspólny Rynek, np. możliwości zakupów przez Internet w innych krajach UE bez opłat celnych. Jeśli są niezadowoleni, starają się dochodzić swoich praw – wyjaśnia Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

Zobacz serwis: Konsument w sieci

Transport, zakupy i turystyka

Oprócz kwestii związanych z usługami transportowymi, znacząca liczba, bo ponad 20 proc. spraw, jakie trafiły do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, dotyczyło zakupu towarów oraz usług związanych z kulturą i rekreacją (np. wysyłki uszkodzonej książki czy płyty z grą, wadliwego sprzętu fotograficznego, braku dostawy zamówionych zabawek, pobrania zawyżonej opłaty za e-bilet na mecz). Do tej kategorii zaliczane są także pakiety turystyczne, czyli wycieczki oferowane przez biura podróży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Konsument - telekomunikacja

REKLAMA

Prawie 12 proc. konsumentów zgłaszało skargi związane z zakwaterowaniem w hotelach i apartamentach, np. na zaniżony standard. W tej grupie znalazły się także osoby, które doświadczyły problemów z umowami timeshare (długoterminowy wynajem wakacyjny), większość z nich miała trudności  z wycofaniem się z pochopnie podpisanych umów.

Skargi o zróżnicowanej tematyce, np. związane z usługami finansowymi, ubezpieczeniami, ale też zakupem biżuterii stanowiły nieco ponad 11 proc. wszystkich spraw. Niewiele ponad 7 proc. zgłoszeń dotyczyło zakupów mebli i wyposażenia domu (np. wadliwości produktów, nieprawidłowo wykonanych usług montażowych). Co może się wydać zaskakujące stosunkowo niewielką grupę stanowiły skargi dotyczące zakupów odzieży i obuwia – skarżyło się na nie tylko 4 proc. konsumentów, którzy kupili płaszcz czy  kalosze w sklepie z innego kraju UE.

Jak pomagają Europejskie Centra Konsumenckie?

Zadaniem każdego z centrów obecnych w 29 krajach Europy jest udzielanie porad oraz wsparcia w rozwiązaniu sporów z przedsiębiorcami, którzy pochodzą z innych krajów UE, Norwegii lub Islandii (np. linie lotnicze, sklepy internetowe, biura podróży, hotel, dilerzy motoryzacyjni, wypożyczalnie samochodów itp.). Pomoc ECK jest nieodpłatna i polega na podjęciu interwencji u zagranicznego przedsiębiorcy w imieniu poszkodowanego konsumenta oraz próbie wypracowania satysfakcjonującego dla obu stron rozwiązania sporu. Dzięki temu, w wielu przypadkach, konsumenci otrzymują zwrot poniesionych kosztów, obniżkę ceny wadliwego towaru lub wymianę na nowy, a czasem także dodatkową rekompensatę finansową lub inne zadośćuczynienie.

Odszkodowanie za nieudany urlop od niemieckiego biura podróży

Pan Jan zawarł umowę na wyjazd zorganizowany z niemieckim organizatorem turystycznym. Miał być zakwaterowany w pięciogwiazdkowym hotelu z bezpośrednim dostępem do plaży i basenem lecz przydzielono mu pokój w hotelu o gorszym standardzie. Dodatkowo, w wyniku odwołania lotu, wycieczka uległa skróceniu o prawie dwie doby.

Przedsiębiorca nie udzielił panu Janowi pomocy ani na lotnisku, ani nie odpowiadał na jego skargi, gdy domagał się odszkodowania za nieudany urlop w wysokości 25 proc. ceny wycieczki.

W efekcie działania Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, konsument otrzymał odszkodowanie w wysokości 1200 EUR.

Zobacz serwis: Konsument - turystyka

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kwoty emerytur i rent wolne od egzekucji i potrąceń w 2025 roku – zmiany od 1 marca

Po każdej waloryzacji emerytur i rent rosną też kwoty tych świadczeń wolne od potrąceń i egzekucji. Nie inaczej będzie w 2025 roku. Prezes ZUS wydał już 18 lutego 2025 r. komunikat w sprawie kwoty najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwot maksymalnych zmniejszeń emerytur i rent oraz kwot emerytur i rent wolnych od egzekucji i potrąceń.

Orzekanie o niepełnosprawności: będzie nowy system. MRPiPS: projekt zatwierdzony

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 21 lutego 2025 r., że dzień wcześniej Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności oraz uporządkowania systemu świadczeń. MRPiPS dodało, że nowy system uwzględnia postulaty osób z niepełnosprawnościami, w tym orzekanie przez specjalistów z danych dziedzin.

Zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych: Sejmowa komisja rozpatrzyła petycję. Czas na stanowisko resortu zdrowia

Czy zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych? Co z produktami bezalkoholowymi imitującymi opakowania napoi alkoholowych? Sejmowa komisja rozpatrzyła w czwartek petycję w tej sprawie.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r. O jakie świadczenia mogą wystąpić rodzice i opiekunowie dzieci niepełnosprawnych w 2025 r.? Ile wynoszą poszczególne świadczenia? Gdzie złożyć wniosek?

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe limity dorabiania dla rencistów i emerytów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomniał w piątek, że od 1 marca zmianie ulegną limity dorabiania do świadczeń dla rencistów i dla wcześniejszych emerytów. Przekroczenie limitów może skutkować zmniejszeniem lub zawieszeniem wypłaty świadczenia przez ZUS.

Krwiodawcy bez ogólnopolskiej ulgi na komunikację? Rząd umywa ręce, odbija piłeczkę do samorządów

Honorowi krwiodawcy oddają krew, ratując życie, ale czy mogą liczyć na darmowe przejazdy komunikacją miejską w całym kraju? Posłanka Paulina Matysiak apeluje o jednolitą ulgę, jednak rząd odbija piłeczkę do samorządów. Czy to koniec nadziei na realne wsparcie dla dawców?

100 tys. emerytów oraz renciści rodzinni nie otrzymają wyrównania za lata wypłaty zaniżonych świadczeń – MRPiPS rozwiewa wszelkie wątpliwości

Konstrukcja wyrównania i odsetek może być stosowana, jeżeli ponowne ustalenie wysokości świadczenia wynikałoby z tego, że świadczenie zostało ustalone w wysokości niezgodnej z obowiązującymi przepisami – informuje MRPiPS. Osobom, którym przyznano emerytury lub renty rodzinnej w czerwcu w latach 2009-2019 i które przez lata miały wypłacane zaniżone świadczenia, świadczenia te – w opinii MRPiPS – zostały wyliczone zgodnie z prawem, a konstrukcja waloryzacji rocznej i kwartalnej jest zgodna z konstytucją, zatem – nie przysługują im jednorazowe wyrównania (które sięgałyby nawet kilkunastu tysięcy złotych), ani odsetki od tych wyrównań.

MRPiPS: Korzystne zmiany w systemie orzekania o niepełnosprawności coraz bliżej

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki w przesłanym w piątek komunikacie poinformowało, że Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania w Polsce oraz uporządkowania systemu świadczeń. Zmiany te - w ocenie resortu - mają rozwiązać problemy osób z niepełnosprawnościami dotyczącymi systemu orzekania o niepełnosprawności.

REKLAMA

Rząd: Opóźnia o 6 miesięcy utrudnienia w budowie domów. Jak za daleko do szkoły i lasu domu nie wybudujesz. Tak dziś w przepisach

W 2026 r. utrudnienia w budowie domów. Nie tylko najdalej 1,5 km do szkoły podstawowej (w mieście - na wsi 3 km). Blisko domu musi być (nie dalej niż 3 km) o powierzchni 20 ha park, ogródek jordanowski albo las. Park i ogródek jordanowski muszą mieć infrastrukturą. Przepisy miały wejść w życie od 1 stycznia 2026 r. (decyzja rządu premiera M. Morawieckiego). Wejdą pół roku później (decyzja rządu premiera D. Tuska).

Gość Infor.pl: Dzieci uzależnione od smartfonów to lenistwo rodziców?

Czy powinno się zakazać używania smartfonów w szkołach? Jak media społecznościowe wykorzystują słabości naszego mózgu? Jak zbudować zdrową relację z technologiami? Czy gry komputerowe to sztuka? Gościem Infor.pl jest Krzysztof M. Maj z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

REKLAMA