REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa konsumenta: odbiorca decyduje o mocy przyłączeniowej

Adrian Prusik
Adrian Prusik
Dostawca energii elektrycznej nie może nadużywać pozycji dominującej Fot. Fotolia
Dostawca energii elektrycznej nie może nadużywać pozycji dominującej Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przy przyłączeniu do sieci to odbiorca określa ile energii potrzebuje. Przedsiębiorca nie może na nim wymuszać większej mocy przyłączeniowej. Takie działanie narusza prawa konsumentów.

Rynek energii elektrycznej daleki jest jeszcze od idealnego kształtu.  Dopiero kilka lat temu wprowadzono możliwość wyboru sprzedawcy energii, co ma być początkiem drogi do pełnego urynkowienia tego segmentu.

REKLAMA

Niezależnie od tego nie można jednak zapominać o tym, że także w tym sektorze działające na rynku podmioty są obowiązane do przestrzegania praw chroniących konsumentów i poszanowania interesów odbiorców. Co pewien czas przypomina o tym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakładając surowe kary na podmioty działające niezgodnie z regułami gry.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Zakaz nadużywania pozycji dominującej

Brak wolnej konkurencji na rynku dostaw energii sprawił, iż jest on pełen podmiotów, które w określonych obszarach geograficznych państwa dysponują pozycją dominującą. Jest to sytuacja niekorzystna z punktu widzenia konsumentów.

Wedle ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a konkretnie art. 4 pkt 10 z pozycją dominującą na rynku mamy do czynienia wtedy, gdy sytuacja przedsiębiorcy umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, czy kontrahentów.  Innymi słowy chodzi o sytuację, gdy przewaga jednego podmiotu nad jego konkurentami jest tak znaczna, że daje mu możliwość wpływania na cały rynek samodzielnymi działaniami. Domniemywa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku przekracza 40 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O ile jednak istnienie dominującego podmiotu na rynku nie jest zakazane, o tyle niedopuszczalne jest nadużywanie tej dominującej pozycji, o czym stanowi art. 9 ustawy.

Zobacz: Niedozwolone klauzule w umowach z deweloperami

UOKiK w grze

REKLAMA

Dotyczy to także rynku dostaw energii elektrycznej, o czym świadczy jedna z ostatnich decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes Urzędu po przeprowadzeniu postępowania ukarała ostatnio jednego z dominujących w południowej Polsce dystrybutorów energii. PGE Dystrybucja, zdaniem urzędników nadużywał swojej pozycji poprzez wymuszanie na odbiorcach przy przyłączaniu do sieci kontraktowania takiej ilości energii, która przekraczała ich potrzeby. A jak zauważa Urząd „moc przyłączeniowa ustalana jest przez odbiorcę energii na poziomie rzeczywistego zapotrzebowania i nie może być korygowana przez dystrybutora”.

Cały mechanizm był dość banalny i zawierał się w pojedynczym zapisie umowy, jaką spółka przedstawiała potencjalnym odbiorcom. Przy przyłączeniu do sieci każdy odbiorca musi podpisać umowę i określić tzw. moc przyłączeniową, czyli taką, która będzie mu potrzebna. Im większa moc przyłączeniowa, tym większe koszty przyłączenia ponosi odbiorca.

Zobacz: Kiedy można wstrzymać dostawy ciepła?

Tymczasem w wnioskach o przyłączenie jakie były kierowane do spółki nie było możliwości określenia mocy przyłączeniowej poniżej pewnej wartości. W efekcie tego niektórzy odbiorcy byli zmuszeni do określania mocy powyżej ich realnych potrzeb.

UOKiK uznał takie zachowanie za nadużycie pozycji dominującej i ukarał spółkę 260 tys. zł kary.

Zgodnie z art. 9 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów narzucanie przez przedsiębiorcę uciążliwych warunków umów stanowi nadużycie pozycji dominującej.

Na podstawie: uokik.gov.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA