Wyrok SOKiK dotyczy decyzji Prezes UOKiK z lipca 2009 roku. Stwierdzono wówczas, że kampania reklamowa sieci sklepów Żabka, trwająca od września do końca października 2008 roku wprowadzała konsumentów w błąd. Towarzyszące jej hasło: Informujemy, że decyzją zarządu spółki Żabka Polska 15 września 2008 roku zamykamy żabki, sugerowało zamykanie sklepów tej sieci.
Dopiero w drugim etapie kampanii przedsiębiorca wyjaśnił, że organizuje loterię promocyjną i że zostały zamknięte nie sklepy, ale sejfy w kształcie żabki. Ponadto reklamy zawierały sformułowanie, że decyzję o likwidacji podjął zarząd spółki – zazwyczaj decydujący o jej działalności. Informacje te zostały przedstawione na planszach, które sprawiały wrażenie neutralnej informacji, a nie komunikatu reklamowego.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na spółkę Żabka Polska karę w wysokości 1 553 317,81 zł. Ponadto przedsiębiorca został zobowiązany do publikacji decyzji na swoich stronach internetowych oraz jej sentencji w jednym z dzienników ogólnopolskich.
Spółka skorzystała z przysługującego jej prawa i odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 18 kwietnia 2011 roku SOKiK oddalił w całości odwołanie Żabka Polska, przyznając tym samym rację Prezesowi Urzędu.
Zgodnie z prawem od wyroku SOKiK przysługuje możliwość złożenia apelacji do Sądu Apelacyjnego.
Zobacz serwis: Postępowanie sądowe
Naruszenie zbiorowych praw konsumenta
Zgodnie z art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przez naruszenie zbiorowych interesów konsumenta należy uznać stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych lub czynów nieuczciwej konkurencji. Wobec przedsiębiorców, którzy naruszają zbiorowe interesy konsumentów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć karę nawet do 10 proc. rocznych przychodów. Od decyzji UOKiKu przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Źródło: uokik.gov.pl