Prezes Urzędu zobowiązała podmiot do zmiany swojej praktyki.
Przedsiębiorca w umowach oferowanych konsumentowi zastrzegał sobie możliwość podwyższenia ceny za towar oraz wynagrodzenia za wykonanie usługi montażu – najczęściej mebli kuchennych, parkietów i paneli, w przypadku zmiany przepisów o podatku VAT, bez jednoczesnego przyznania konsumentowi uprawnienia do odstąpienia od umowy.
Jeśli pomiędzy datą zawarcia umowy, a dokonaniem montażu nastąpiłby wzrost podatku VAT, to zgodnie z kwestionowanym postanowieniem Castorama, w chwili wystawiania faktury po wykonaniu usługi, byłaby uprawniona do podwyższenia uprzednio uzgodnionej ceny.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Konsument może zrezygnować
Urząd nie kwestionował przy tym samego prawa do podwyższania ceny w przypadku np. zmiany podatku VAT. Sednem sprawy jest fakt, iż zgodnie z prawem, w wypadku zmiany istotnych warunków umowy, np. ceny, konsument musi mieć prawo do zrezygnowania z zakupu.
Ponadto przedsiębiorca nie informował, że gwarancja na sprzedany towar nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową, czyli prawa do składania reklamacji.
Spółka zmieni swoje postępowania
Spółka zobowiązała się do zaniechania stosowania niedozwolonych praktyk. Prezes UOKiK nałożyła na nią obowiązek wykonania zobowiązania oraz złożenia sprawozdania o stopniu jego realizacji. Decyzja jest prawomocna.
Zobacz serwis: Sprzedaż towarów
W przypadku niewykonania obowiązku nałożonego prawomocną decyzją Prezesa UOKiK, przedsiębiorca może zostać ukarany karą pieniężną do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
Źródło: UOKiK