Poczta Polska jako przedsiębiorca świadczący usługi pocztowe i kurierskie powinna dostarczać przesyłki w terminie – potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wyrok sądu dotyczy decyzji Prezes UOKiK z grudnia 2008 roku. Stwierdzono wówczas, że Poczta Polska nieterminowo dostarczała powierzone jej paczki i listy.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Kara od UOKiK
Postępowanie wszczęto w 2008 r. i dotyczyło wywiązywania się przez Pocztę Polską z obowiązków, jakie prawo nakłada na operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe. W jego wyniku ustalono, że w 2007 r. niemal wszystkie wskaźniki terminowości doręczeń przesyłek krajowych były poniżej minimów dopuszczanych przez prawo.
Co więcej w postępowaniu ustalono, iż od 2005 r. w kolejnych latach wskaźniki te ulegały znaczącemu pogorszeniu. W efekcie Prezes Urzędu uznał, iż Poczta Polska prowadzi działania, które naruszają zbiorowe prawa konsumenta.
Efekt? Nakaz zaprzestania stosowania określonej praktyki oraz kara finansowa, którą określono na 6,6 mln zł. Decyzja ta została zaskarżona do sądu, który poparł działania Urzędu.
Zobacz: Jakie odszkodowanie przy zgubionej przesyłce?
Co stanowi prawo?
Obowiązujące przepisy określają bowiem minimalną, procentową liczbę przesyłek, które muszą zostać przekazane przez publicznego operatora pocztowego do adresata, w określonym terminie –przykładowo co najmniej 80 proc. paczek pocztowych priorytetowych musi dotrzeć do odbiorcy już następnego dnia po nadaniu.
Jak wykazało przeprowadzone postępowanie poczta nie dotrzymywała wymaganych terminów w przypadku: listów priorytetowych dostarczanych następnego dnia po wysłaniu oraz wszystkich listów zwykłych, paczek priorytetowych i zwykłych. Prezes UOKiK uznała, że działania poczty mogły narażać konsumentów na niedogodności i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 6,6 mln zł. Poza sankcją finansową nakazała również zmianę zakwestionowanej praktyki.
Zadaj pytanie: Forum prawników