Jak producenci oszukują opakowaniem produktu?
REKLAMA
REKLAMA
Jak producenci zwiększają swoje zyski?
Producenci stosują różne sposoby, by niemal niepostrzeżenie podnieść cenę lub skłonić konsumentów do większego wydatku, przy okazji wprowadzając ich w błąd.
REKLAMA
Oto najczęściej stosowane triki:
Mniej w środku: Do niezmienionego opakowania producent wkłada mniejszą niż dotychczas zawartość.
REKLAMA
Sprzedawanie powietrza: W wielu opakowaniach jest tyle powietrza, że mogłoby się na jego miejsce zmieścić nawet ponad 50% więcej produktu. Ale nie tylko puste miejsce w opakowaniu może nas mylić co do faktycznej zawartości produktu. Również podwyższone lub grube dno, a także podwójne ścianki opakowania. Na takie oszukańcze opakowania najczęściej możemy trafić, gdy kupujemy chemię gospodarczą, żywność oraz kosmetyki.
Nowe opakowanie: Producent zmienia opakowanie, jednocześnie zmniejszając jego pojemność, podczas gdy cenę pozostawia bez zmian. Konsumenci często nie zauważają, że kupują teraz mniej swojego jogurtu czy koncentratu.
Nowa receptura: Zamiast pojemności opakowania zmienia się po prostu receptura produktu. Cena pozostaje taka sama, maleją za to koszty produkcji. Nam, konsumentom, bardzo trudno to zauważyć.
Zobacz również serwis: Prawa konsumenta
Czujesz się oszukany?
Fundacja Pro-Test postanowiła walczyć z procederem oszukańczych opakowań w Polsce. Dlatego rozpoczęliśmy kampanię „Pro-Test przeciw oszukańczym opakowaniom”. Ma ona na celu zarówno wzmóc czujność konsumentów podczas robienia zakupów, jak i zwrócić uwagę samych producentów na problem oszukańczych opakowań. Będziemy też apelować do urzędów odpowiedzialnych za ochronę konsumentów w Polsce oraz do Komisji Europejskiej, aby martwe przepisy zaczęły w końcu działać na rzecz ochrony konsumentów, a piętnowały nieuczciwe firmy.
Zobacz również: Nieuczciwe promocje - jakie prawa mają konsumenci?
W ramach kampanii Fundacja Pro-Test na swoich stronach internetowych przedstawia przykłady opakowań, które mogą wprowadzać konsumentów w błąd co do faktycznej zawartości produktu. Będzie też ujawniać ukryte podwyżki cen polegające na zmniejszeniu zawartości produktu w opakowaniu. Do listy produktów w oszukańczych opakowaniach wciąż dodawane są nowe, o których informują sami konsumenci, gdy natrafią na nie podczas zakupów. Przykłady oszukańczych opakowań oraz więcej informacji o kampanii na www.Pro-Test.pl.
Więcej na: www.Pro-Test.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat