Zwiększanie liczby numerów prenumeraty to nieuczciwa konkurencja
REKLAMA
REKLAMA
Takie orzeczenie zapadło w sprawie z odwołania spółki Polskie Media Amer.Com, a sprawa dotyczyła sprzedawanego przez ukarany podmiot w formie prenumeraty wydawnictwa "Kolekcja Sztuki Polskiej - Arcydzieła Kultury Narodowej".
REKLAMA
Sprzedawca od początku informował nabywców, iż prenumerata składa się ze 112 numerów. Wkrótce jednak, przy zmianie nazwy wydawnictwa na „Kolekcja Sztuki Polskiej i Światowej” liczba numerów zwiększyła się do 123.
Postępowanie UOKiK
Takie działania spółki spowodowały wszczęcie postępowania przez Urząd Konkurencji i Konsumentów. Po jego przeprowadzeniu UOKiK ukarał kontrolowaną spółkę. W samej decyzji zarzucił spółce naruszenie prawa konsumentów, poprzez niedoinformowanie zainteresowanych o istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu (jakimi są liczba numerów wydawnictwa potrzebna do skompletowania wydawnictwa oraz zawartość merytoryczna) najpóźniej w chwili zawarcia umowy.
Nieudzielanie prawidłowej informacji naruszało interesy ekonomiczne konsumentów, którzy w celu skompletowania całości kolekcji zmuszeni byli do zakupu dalszych zeszytów.
Oprócz tego Urząd zarzucił Amer.com stosowanie czynu nieuczciwej konkurencji polegającej na stosowaniu wprowadzającej w błąd reklamy prenumeraty wydawnictwa.
W efekcie UOKiK zdecydował się na ukaranie spółki, poprzez nakazanie jej dwukrotnej publikacji na własny koszt w gazecie Metro, oświadczenia informującego o decyzji UOKiK stwierdzającej naruszenie praw konsumentów.
Zobacz również serwis: Konsument w sieci
Wyrok sądu
Ukarana spółka nie zaakceptowała decyzji Urzędu. Odwołanie ukaranego podmiotu zostało jednak w pierwszej instancji w całości oddalone przez Sąd Okręgowy. Wobec apelacji Amer.com sprawa trafiła do Sądu Apelacyjnego, który nie przyjmując stanowiska spółki wydał prawomocny wyrok.
Zobacz również serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat