Problematyka występowania wad przedmiotu leasingu oraz kwestia odpowiedzialności za nie jest dość skomplikowana. Co do zasady firma leasingowa nie odpowiada wobec korzystającego (leasingodawcy) za wady, chyba że powstały one wskutek okoliczności za które odpowiedzialność ponosi.
Takie ograniczenie odpowiedzialności leasingodawcy oznacza, że w większości przypadku odpowiedzialność poniesie ktoś inny. Najczęściej będzie to zbywca samochodu, który używa leasingobiorca.
Odpowiedzialność firmy leasingowej
Uregulowania ustawowe nie dają większych szans na pociągnięcie do odpowiedzialności za wady pojazdu firmy leasingowej. Są to marginalne przypadki. Przykładowo może to dotyczyć sytuacji, w której wady powstały w momencie, kiedy to przedmiot leasingu (samochód) nie został jeszcze wydany do używania klientowi.
Zobacz również serwis: Leasing konsumencki
Podobnie będzie wtedy, gdy firma leasingowa zataiła ten fakt przed swoim klientem. Taką sytuację te należy rozpatrywać również pod kątem profesjonalnej działalności leasingodawcy, który powinien działać z należytą staranności (art. 355 Kodeksu cywilnego).
W tej mierze można stwierdzić, że firma leasingowa, prowadząca działalność w przedmiocie leasingu samochodów, ponosi odpowiedzialność za profesjonalną ocenę stanu samochodu. Kwestia zatajenia wady powinna być więc odnoszona do zakresu profesjonalnej wiedzy firm i jej zdolności do oceny stanu pojazdu.
Finansujący (czyli leasingodawca) nie odpowiada jednak wobec korzystającego za przydatność rzeczy do umówionego użytku.
Komu przysługuje rękojmia?
Tak znaczne ograniczenie odpowiedzialności firmy leasingowej nie oznacza jednak, że w takiej sytuacji leasingobiorca jest na straconej pozycji.
Na korzystającego przechodzą bowiem niemal wszystkie uprawnienia, jakie firma leasingowa ma w związku z nabyciem samochodu od zbywcy. Uprawnienia te (z wyłączeniem prawa do odstąpienia od umowy) przechodzą na leasingobiorcę z mocy ustawy, a więc niejako automatycznie. (art. 7098 ust. 2 Kodeksu cywilnego).
Tym samym korzystający z samochodu może się zwrócić z żądaniami wynikającymi z rękojmi bezpośrednio do osoby, która sprzedała samochód firmie leasingowej.
Zobacz również: Czy leasing samochodu się opłaca?