Holandia
REKLAMA
REKLAMA
Holandia wdrożyła Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z nią gwarancji. W wyniku przyjęcia powyższych przepisów minimalny okres gwarancji wynosi w przypadku towarów 2 lata. Przyjmuje się, że każdy brak zgodności, który uwidocznił się w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru.
REKLAMA
Konsument może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru. Istotne dla konsumentów jest również to, że po upływie okresu 6 miesięcy nadal objęci są ochroną przed wadliwymi produktami. W Holandii nie ustalono czasowego limitu tej ochrony, co oznacza, że okres odpowiedzialności sprzedawcy może być dłuższy niż standardowe 2 lata. Jednakże, wówczas to konsument musi udowodnić, że brak zgodności istniał w momencie dostawy.
Dobrowolne gwarancje udzielane przez producentów nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów.
Wymiana towaru
Sprzedawcy nie są prawnie zobowiązani do wymiany towaru. Jest ona uzależniona od dobrej woli sprzedawcy.
Ceny
Obowiązującą w Holandii walutą jest euro. Cena produktu musi być umieszczona na metce. Konsument może domagać się otrzymania produktu za cenę widniejącą na metce. Jeżeli na produkcie znajdują się dwie ceny, konsument może domagać się zapłacenia niższej z nich, chyba że jest to cena nieproporcjonalna do prawdziwej wartości produktu. Ceny muszą uwzględniać podatek VAT (po holendersku BTW). Sprzedawca ma obowiązek wydać konsumentowi paragon.
Podatek
Większość towarów i usług jest w Holandii obłożona 19% podatkiem od wartości dodanej – VAT (Belasting over de Toegevoegde Waarde – BTW).
W przypadku produktów żywnościowych stawka podatku VAT wynosi 6%.
Formy płatności
Najpopularniejszymi formami płatności są w Holandii gotówka, karty kredytowe oraz debetowe. Płacąc kartą kredytową lub debetową, konsument może zostać poproszony o okazanie dokumentu tożsamości. Niektóre sklepy i restauracje nie przyjmują płatności kartami kredytowymi.
Wyprzedaże
Wyprzedaże odbywają się 2 razy w roku: zimą i latem. Okres trwania wyprzedaży nie jest ściśle określony. Wyprzedaże zimowe odbywają się w grudniu i styczniu, natomiast wyprzedaż letnia na przełomie lipca i sierpnia.
Typowe godziny pracy sklepów
Poniedziałek: 13:00 – 18:00
Wtorek- Piątek: 09:00 – 18:00
Sobota: 09:00 – 17:00
Typowe godziny pracy banków
Poniedziałek – Piątek: 09:00 – 17:00
Godziny pracy urzędów pocztowych
Poniedziałek – Piątek: 09:00 – 18:00
Sobota: 09:00 – 12:00 (duże urzędy)
Kaucja
Niemal za wszystkie butelki pobierana jest kaucja, poza butelkami od wina. Nie pobiera się kaucji za puszki i plastikowe torby.
Informacja turystyczna
Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat