Estonia
REKLAMA
REKLAMA
Estonia wdrożyła Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. W wyniku przyjęcia powyższych przepisów minimalny okres gwarancji na towary zakupione przez konsumentów w Estonii wynosi minimum 2 lata. Przyjmuje się, że każdy brak zgodności, który uwidocznił się w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru.
REKLAMA
REKLAMA
Konsument może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru. W pierwszej kolejności konsument może żądać, aby sprzedawca dokonał naprawy albo może żądać od sprzedawcy jego zastąpienia, chyba, że jest to niemożliwe lub nieproporcjonalne.
Każda naprawa lub zastąpienie powinna być dokonana w rozsądnym czasie (około 2 tygodni) i bez istotnej niedogodności dla konsumenta, z uwzględnieniem charakteru towarów i celów, dla których konsument ich potrzebuje. Jeżeli nie jest to możliwe, konsument może domagać się obniżki ceny lub unieważnienia umowy.
Dobrowolne gwarancje udzielane przez producentów nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów.
Wymiana towaru
Sprzedawcy nie są prawnie zobowiązani do wymiany towaru. Wymiana zależy od dobrej woli sprzedawcy.
Ceny
Walutą obowiązującą w Estonii jest korona estońska (skrót EEK). Ceny muszą być wyrażone w koronach estońskich. Sprzedawcy zobowiązani są do umieszczania na metce informacji o cenie zgodnie z prawdą. Jeżeli sprzedawca umieści zawyżoną cenę na metce, będzie to uznane za oszustwo i przestępstwo z jego strony. W takiej sytuacji konsument może zrezygnować z zakupu, lecz nie może domagać się otrzymania danego produktu za cenę widniejącą na metce. Cena musi obejmować podatek VAT.
Sprzedawca ma obowiązek wydać konsumentowi paragon, jeżeli kwota zakupu wynosi 300 koron lub więcej. Jednak w przypadku, gdy kwota zakupu jest mniejsza niż 300 koron, paragon jest wydawany na prośbę konsumenta.
Podatek
Większość towarów i usług w Estonii obłożona jest 18% podatkiem od wartości dodanej – VAT (Käibemaks – KM). Inne stawki podatku VAT dotyczą takich towarów jak – książki, bilety na koncerty itp.
Formy płatności
Najpopularniejszymi formami płatności są gotówka, karty debetowe oraz kredytowe. Sprzedawca ma prawo zażądać okazania dokumentu tożsamości, przy realizowaniu transakcji kartą kredytową lub debetową.
Zobacz również: Czy warto mieć kartę kredytową
Wyprzedaże
Wyprzedaże mają miejsce zazwyczaj w połowie i pod koniec sezonu. Sprzedawcy często oferują rabaty podczas okresów tzw. „wyprzedaży końcowej” (“lopumüük”), „obniżki na wszystko” (“tühjendusmüük”) czy „likwidacji sklepu” (“sulgemismüük”). W tych okresach wszystkie lub tylko wybrane towary są oferowane w ramach wyprzedaży.
Typowe godziny otwarcia sklepów
Poniedziałek – Piątek: 10:00 – 18:00/19:00
Sobota: 10:00 – 15:00
Niedziela: nieczynne
Duże centra handlowe są czynne codziennie w godzinach:
10:00 – 20:00/21:00
Typowe godziny pracy banków
Poniedziałek – Piątek: 09:00/10:00 – 18:00*
Sobota: 10:00 – 15:00
Niedziela: nieczynne
*Banki w dużych centrach handlowych są czynne do 20:00
Godziny pracy urzędów pocztowych
*duże urzędy centralne / **małe urzędy pocztowe:
Poniedziałek – Piątek: *08:00 – 20:00
**09:00 – 18:00
Sobota: *09:00 – 18:00
**09:00 – 14:00
Kaucja
Kaucja za opakowania szklane i duże opakowania plastikowe wynosi 1 EEK.
Żródło: Europejskie Centrum Konsumenckie
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat