Jak skutecznie zrezygnować z subskrypcji?

REKLAMA
REKLAMA
Jak się „odsubskrybować”?
Co łączy portal randkowy, serwis pomagający pisać CV, czy umożliwiający geolokalizację telefonu? Subskrypcja. Subskrypcja pozwala na korzystanie z wielu dostępnych online usług, opłacając je automatycznie na rok lub co miesiąc. Z doświadczenia Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) wynika, że czasami o wiele łatwiej jest się na nią zdecydować niż z niej zrezygnować.
REKLAMA
REKLAMA
Przez ostatnie 3 lata ECK zauważa systematyczny wzrost spraw określanych jako „pułapki subskrypcji”. W 2022 było ich 128, w 2023 157, a już w 2024 229. Warto zwrócić uwagę, że stronami umów często bywają małoletni użytkownicy. Szczególnie kiedy jedną z akceptowanych metod płatności jest karta kredytowa.
Istnieją firmy, które specjalizują się w rezygnacji z subskrypcji w imieniu swoich klientów, oczywiście za stosowną opłatą. Jeżeli jednak postąpimy zgodnie z poniższymi wskazówkami możemy umowę rozwiązać samodzielnie.
Wzory wypowiedzenia umowy
Przedsiębiorca powinien określić, jak zrezygnować z umowy i od kiedy zaczyna biec termin wypowiedzenia. Jeżeli wyraźnych wskazówek, jak tego dokonać nie znajdziemy w regulaminie, czy w innym miejscu na stronie internetowej, należy samodzielnie sporządzić dokument uwzględniający nasze dane, datę oraz przejrzystą informację o chęci rezygnacji. I wysłać na dostępny na stronie adres e-mail lub/i adres stacjonarny.
Usunięcie konta użytkownika najczęściej nie powoduje usunięcia zobowiązania.
Jeżeli nie zrezygnujemy z subskrypcji w sposób skuteczny, to przedsiębiorca ma prawo do automatycznego przedłużania umowy. Wówczas opłaty miesięczne mogą być zdecydowanie wyższe niż początkowo np. w okresie próbnym.
Poniżej wzory wypowiedzenia umowy w języku polskim i angielskim.
WYPOWIEDZENIE UMOWY
Niniejszym wypowiadam umowę o płatne, automatycznie przedłużane członkostwo z ………….. <nazwa firmy> zawartą w dniu…………. <wpisz datę> ze skutkiem na dzień ……… przy zachowaniu ……….<wpisz liczbę dni – najczęściej obowiązuje 14 dniowy okres wypowiedzenia> okresu wypowiedzenia przewidzianego w treści regulaminu.
Dane:
• Kraj korzystania z portalu: ………..
• E-mail zarejestrowany na portalu: ………..
• Nazwa użytkownika/Przydzielony numer: ………
Z poważaniem
<Imię i nazwisko>
TERMINATION OF THE PAID MEMBERSHIP CONTRACT
I hereby terminate the contract for paid membership concluded with ………. <company’s name> on ………………<enter the date> with effect from…… with ………….-day <specify the number of days – usually a 14-day notice period applies> notice period provided for in the regulations.
Specification:
• Site access country: ……………
• E-mail registered on the site: ………………..
• User name/Assigned number: …………….
Yours faithfully,
<first name and last name>
Co z prawem do odstąpienia w ciągu 14 dni?
Jak najbardziej nam przysługuje. Pamiętajmy jednak że, skorzystanie z prawa odstąpienia od umowy, będzie oznaczało konieczność zapłaty za świadczenia spełnione do tego momentu.
Często nie są to firmy z Polski. Choć dany portal jest prowadzony w języku polskim, zdarza się, że umowę zawieramy z podmiotem zagranicznym.
O Autorze
Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK, bezpłatnie i polubownie pomaga konsumentom w rozwiązaniu ich transgranicznych sporów z przedsiębiorcami z innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii. Zgłoś się po pomoc lub poradę: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.
REKLAMA
REKLAMA