Wyprzedaże 2025. Jak sprawdzić internetowego sprzedawcę? [4 kroki]
REKLAMA
REKLAMA
- Jak w 4 krokach sprawdzić sprzedawcę?
- Zakupy seniorów w Social Mediach
- Kim są wrażliwi konsumenci?
- O Europejskim Centrum Konsumenckim
Jak w 4 krokach sprawdzić sprzedawcę?
KROK 1 GOOGLUJ!
Wygoogluj! Czyli sprawdź sklep w internecie. Wpisz jego nazwę w okienko wyszukiwarki np. „(nazwa sklepu) czy warto?”, „(nazwa sklepu) czy zamawiać?”. Pokrzywdzeni klienci mogli już się podzielić swoim doświadczeniem lub powstały artykuły nt. danej firmy.
REKLAMA
KROK 2 SPRAWDŹ KONTAKT
Znajdź zakładkę KONTAKT na stronie sklepu. Uczciwy sprzedawca, w łatwy do odnalezienia sposób, informuje o:
• nazwie
• adresie siedziby firmy (nie skrytki pocztowej),
• numerze telefonu
• e-mailu.
Jeżeli nie możesz odnaleźć tych informacji lub dane znajdują się w słabo widocznym miejscu, może to oznaczać, że przedsiębiorca świadomie utrudnia do nich dostęp.
KROK 3 SPRAWDŹ REGULAMIN
Podobnie z REGULAMINEM. Powinien być łatwy do odszukania. A w nim przedstawione:
• dane rejestracyjne – przede wszystkim miejsce rejestracji
REKLAMA
Warto wiedzieć, czy masz do czynienia z firmą mającą siedzibę na terenie Unii Europejskiej, czy poza nią. Sklep może być prowadzony w 100% w języku polskim i mieć polski adres internetowy (czyli domenę), a okazać się firmą z innego kontynentu!
• informacje o Twoich podstawowych prawach - prawie do zwrotu, prawie do reklamacji na podstawie niezgodność towaru z umową w okresie 2 lat. Sklep powinien również opisać procedurę reklamacji. Nie może zrzekać się odpowiedzialności np. na rzecz dostawcy przesyłki.
KROK 4 SPRAWDŹ CZAS DOSTAWY
Czas realizacji, to nie to samo co czas dostawy. Jeżeli sprzedawca podaje jedynie czas realizacji, to ma na uwadze czas przygotowania paczki do wysłania, a klient nie wie, kiedy ją otrzyma. A jeżeli na dostawę towaru daje sobie więcej niż 30 dni, to znak, że produkt jest sprowadzany z Azji, a Ty możesz przyjąć rolę importera, a nie klienta.
Zakupy seniorów w Social Mediach
Z doświadczenia Europejskiego Centrum Konsumenckiego wynika, że często osoby starsze dokonują zakupów online poprzez reklamy, które „wyskakują” im na Facebooku czy Instagramie. ECK otrzymuje skargi od konsumentów, którzy nie mieli świadomości od kogo zakupili dany przedmiot. Po kliknięciu w reklamę zostawali przekierowani na stronę prowadzoną w języku polskim, ale okazywało się, że firma należy do „Jana Kowalskiego”, który ma działalność zarejestrowaną w … Holandii.
Kim są wrażliwi konsumenci?
Zgodnie z badaniem Komisji Europejskiej aż 43% obywateli Unii Europejskiej uważa się za konsumenta wrażliwego, czyli podatnego na zagrożenia. Za konsumentów wrażliwych uważa się m.in. konsumentów posiadających problemy zdrowotne, finansowe, mających trudną sytuacje zawodową lub osobistą, seniorów i dzieci.
O Europejskim Centrum Konsumenckim
Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK, bezpłatnie i polubownie pomaga konsumentom w rozwiązaniu ich transgranicznych sporów z przedsiębiorcami z innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii. Zgłoś się po pomoc lub poradę: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.
REKLAMA
REKLAMA