Zakochany klient
Walentynki to okres intensywnego poszukiwania prezentów, zdarza się, że również partnera. Na jakie zasadzki narażeni są zakochani oraz poszukujący miłości konsumenci, zwraca uwagę Europejskie Centrum Konsumenckie.
Polecamy: Psychologiczny GPS. Jak zadbać o siebie, stawiać zdrowe granice i tworzyć budujące relacje (PDF)
Zakup prezentu – Twoje prawa
Przed Walentynkami przedsiębiorcy prześcigają się w ofertach trafiających do serc konsumentów i ich wybranków. Okazuje się często, że towary z „serduszkiem” lub z napisem „I love you” są słabej jakości. Jak w tym przypadku są chronieni konsumenci?
- Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić w ciągu 14 dni
Uwaga na wyjątki: np. bilet na koncert, biżuteria z grawerem, otwarte perfumy, rozpakowana bielizna - Niektóre sklepy stacjonarne oferują swoim klientom możliwość zwrotu, zapytaj o to przy kasie przed dokonaniem zakupu.
- Na reklamację prezentu z tytułu rękojmi masz 2 lata w całej Unii Europejskiej.
Dostarczenie prezentu – Twoje prawa
Zaglądasz do przesyłki, a w niej puste pudełko lub uszkodzony przedmiot? Tego typu problemy mogą przytrafić się podczas transportu.
- Jeżeli wybrałeś rodzaj dostawy zaoferowany przez sprzedawcę, to on odpowiada za produkt w czasie transportu.
- Nie masz obowiązku sprawdzania przesyłki przy kurierze. Jeżeli opakowanie nie jest uszkodzone masz na to 7 dni. Jeżeli po sprawdzeniu okaże się, że towar jest niezgodny z opisem, możesz zażądać sporządzenia protokołu odbioru.
Przykładowa sprawa:
Klient niemieckiego sklepu internetowego, prężnie działającego w Polsce, zakupił pierścionek zaręczynowy dla swojej wybranki za kwotę 3808,95 zł. Przesyłka została dostarczona po 2 tygodniach, ale w pudełku nie było pierścionka… Przedsiębiorca odwlekał udzielenie konkretnej odpowiedzi. Konsument nie chciał jednak, aby jego przyszła żona czekała. O wydarzeniu zawiadomił rzecznika konsumentów oraz policję. Firma posiadała w Polsce jedynie magazyn, zarejestrowana była w Niemczech, dlatego właściwym podmiotem okazało się Europejskie Centrum Konsumenckie i tam finalnie pechowy klient otrzymał skuteczną pomoc. Po interwencji ECK Polska i ECK Niemcy zostały mu zwrócone pieniądze.
Romantyczny wyjazd we dwoje – Twoje prawa
Wszyscy Ci, którzy decydują się na wypoczynek poza Polską np. w Wenecji lub Rzymie, również powinni być przygotowani na niespodzianki.
- Opóźniony i odwołany lot, czy uszkodzony bagaż mogą popsuć plany wyjazdowe. Więcej na ten temat: https://konsument.gov.pl/prawa-pasazerow/
- Nie zawsze możesz zrezygnować z rezerwacji pokoju bezkosztownie. W niektórych krajach (np. Austrii) przepisy wprost mówią, że klient nie może domagać się pełnego zwrotu kosztów rezerwacji, jeżeli nie będziesz mógł z niej skorzystać.
- Jeżeli pokój jest niezgodny z umową, zgłoś to obsłudze hotelowej. Aby ubiegać się o zwrot kosztów (wynikający np. z różnicy w standardzie pokoju), warto zadbać o dokumentację dowodową (np. w formie zdjęć).
Poszukujący miłości online – miejcie się na baczności
Jeżeli poszukujesz miłości przez internet – nie rób tego pochopnie. Nie chodzi tu tyle o wybór partnera, co o moment zawarcia umowy z serwisem randkowym. Do ECK napływają skargi od konsumentów, którzy nie wypowiedzieli umowy w terminie (najczęściej 14 dni przed jej zakończeniem). Przedsiębiorca wówczas automatycznie ją przedłuża (najczęściej na kolejne 3 miesiące) i pobiera z karty konsumenta opłatę za subskrypcję.
- Zawiązując taką umowę, masz niewielkie szanse na uzyskanie zwrotu. Przepisy nie wykluczają stosowania praktyki „automatycznego przedłużenia konta”. Serwis musi jednak powiadomić o tym konsumenta przed zawarciem umowy.
- Portale randkowe najczęściej informują konsumentów o stosowaniu praktyki w kliku miejscach: podczas podawania numeru karty kredytowej, w regulaminie, w potwierdzeniu założenia konta.
Pomoc konsumentom
Masz problem z przedsiębiorcą zarejestrowanym w innym kraju UE, Norwegii lub Islandii? Zgłoś się po poradę lub pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego:
https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.
Polecamy serwis: Prawa konsumenta