REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołany lot, uszkodzony bagaż - procedura reklamacyjna krok po kroku

Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Lotnisko, podróże. Fot. Fotolia
Lotnisko, podróże. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku odwołania lotu pasażerowie mogą domagać się odszkodowania. Linie lotnicze ponoszą również odpowiedzialność za uszkodzony bagaż. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak wygląda procedura reklamacyjna krok po kroku.

Powakacyjne roszczenia lotnicze

Czas wakacji obfituje w przyjemne wspomnienia. Czasami jednak są one przeplatane gorszymi doświadczeniami… np. wielogodzinnym oczekiwaniem na samolot, zniszczonym czy zagubionym przez linię lotniczą bagażem. Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego zapraszają na bezpłatny webinar oraz przypominają, na czyją pomoc mogą liczyć pasażerowie w takich sytuacjach.

REKLAMA

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami PREMIUM

„Powakacyjne roszczenia lotnicze” - webinar

4 września 2018 r. (wtorek) w godz. 17.00 - 18.00 zapraszamy na spotkanie internetowe z prawnikami Europejskiego Centrum Konsumenckiego i Komisji Ochrony Praw Pasażerów Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań ekspertom na czacie. Udział jest bezpłatny. Wystarczy wejść na stronę: konsument.gov.pl/wydarzenia

Spóźniony powrót do domu…

”Lot Pani Joanny z Grecji był opóźniony. Razem z dziećmi musiała czekać na lotnisku ponad 6 godzin. Przewoźnik nie zaproponował ani posiłku, ani napoju dla pasażerów. Po przylocie do domu, konsumentka złożyła reklamację do linii lotniczej…”

Odwołany/opóźniony lot - prawa pasażera

  • Jeśli lot został odwołany lub opóźniony o ponad 5 godzin pasażer ma prawo do wyboru pomiędzy uzyskaniem zwrotu kosztu biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu, który zaproponuje przewoźnik.
  • Przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom opiekę zawsze, gdy oczekiwanie na lot się przedłuża lub połączenie zostało odwołane.
  • Opieka oznacza nie tylko informowanie na bieżąco o sytuacji oraz przysługujących prawach, ale także zapewnienie bezpłatnych posiłków i napojów. Jeśli czas oczekiwania wymagałby spędzenia nocy na lotnisku, przewoźnik powinien zapewnić pasażerom darmowe zakwaterowanie w hotelu.
  • W przypadku opóźnienia o co najmniej 3 godziny lub odwołania lotu pasażerowie mogą domagać się również odszkodowania w wysokości od 125 EUR do 600 EUR w zależności od długości lotu, np. za odwołanie lotu na trasie Warszawa – Heraklion pasażer może otrzymać 400 EUR.

Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli że odwołanie lub duże opóźnienie lotu zostało spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności tj. destabilizacji politycznej, złych warunków meteorologicznych, czy pojawienia się nieoczekiwanych wad samolotu mogących wpłynąć na bezpieczeństwo lotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura reklamacyjna krok po kroku:

  • Wniosek o odszkodowanie składamy w pierwszej kolejności u przewoźnika.
  • Jeżeli linia lotnicza odmawia wypłaty odszkodowania, można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (zobacz formularz). Skargę można złożyć, jeśli od momentu złożenia reklamacji minęło 30 dni.
  • Należy do niej dołączyć kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika, kopię udzielonej przez niego odpowiedzi, bądź wskazanie, że pomimo upływu terminu 30 dni odpowiedź na reklamację nie została udzielona oraz kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.

Gdzie jest mój bagaż?

„Pan Szczepan leciał wraz z żoną na tygodniowy urlop do Lizbony. Po przylocie na miejsce okazało się, że jego bagaż został zagubiony. Walizkę odnaleziono dopiero po trzech dniach…”

Uszkodzony/opóźniony bagaż – prawa pasażera

  • Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (co stanowi kwotę ok. 5800 PLN).
  • Szkodę należy zgłosić na lotnisku przed opuszczeniem strefy bagażowej w punkcie informacyjnym lub biurze rzeczy znalezionych, wypełnić formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report) i zachować jego kopię.

UWAGA: Przewoźnik, który zgubił lub zniszczył bagaż nie ma obowiązku zakupu nowej walizki, przepisy nakazują mu natomiast wypłatę odszkodowania w formie pieniężnej.

Procedura reklamacyjna krok po kroku:

  • Reklamacje powinniśmy złożyć w terminie: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Wartość bagażu jest wyceniana na podstawie udowodnionej straty.
  • Do oszacowania wartości poniesionej szkody niezbędne są rachunki za przedmioty, które znajdowały się w bagażu (np. ubrania, kosmetyki itp.).
  • W sytuacji odmowy wypłaty odszkodowania przez linie lotnicze zarejestrowane na terenie Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii, konsument może skierować sprawę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wysyłając e-mail na adres: ECCNET-PL@ec.europa.eu

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kwoty emerytur i rent wolne od egzekucji i potrąceń w 2025 roku – zmiany od 1 marca

Po każdej waloryzacji emerytur i rent rosną też kwoty tych świadczeń wolne od potrąceń i egzekucji. Nie inaczej będzie w 2025 roku. Prezes ZUS wydał już 18 lutego 2025 r. komunikat w sprawie kwoty najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwot maksymalnych zmniejszeń emerytur i rent oraz kwot emerytur i rent wolnych od egzekucji i potrąceń.

Orzekanie o niepełnosprawności: będzie nowy system. MRPiPS: projekt zatwierdzony

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 21 lutego 2025 r., że dzień wcześniej Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności oraz uporządkowania systemu świadczeń. MRPiPS dodało, że nowy system uwzględnia postulaty osób z niepełnosprawnościami, w tym orzekanie przez specjalistów z danych dziedzin.

Zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych: Sejmowa komisja rozpatrzyła petycję. Czas na stanowisko resortu zdrowia

Czy zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych? Co z produktami bezalkoholowymi imitującymi opakowania napoi alkoholowych? Sejmowa komisja rozpatrzyła w czwartek petycję w tej sprawie.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r. O jakie świadczenia mogą wystąpić rodzice i opiekunowie dzieci niepełnosprawnych w 2025 r.? Ile wynoszą poszczególne świadczenia? Gdzie złożyć wniosek?

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe limity dorabiania dla rencistów i emerytów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomniał w piątek, że od 1 marca zmianie ulegną limity dorabiania do świadczeń dla rencistów i dla wcześniejszych emerytów. Przekroczenie limitów może skutkować zmniejszeniem lub zawieszeniem wypłaty świadczenia przez ZUS.

Krwiodawcy bez ogólnopolskiej ulgi na komunikację? Rząd umywa ręce, odbija piłeczkę do samorządów

Honorowi krwiodawcy oddają krew, ratując życie, ale czy mogą liczyć na darmowe przejazdy komunikacją miejską w całym kraju? Posłanka Paulina Matysiak apeluje o jednolitą ulgę, jednak rząd odbija piłeczkę do samorządów. Czy to koniec nadziei na realne wsparcie dla dawców?

100 tys. emerytów oraz renciści rodzinni nie otrzymają wyrównania za lata wypłaty zaniżonych świadczeń – MRPiPS rozwiewa wszelkie wątpliwości

Konstrukcja wyrównania i odsetek może być stosowana, jeżeli ponowne ustalenie wysokości świadczenia wynikałoby z tego, że świadczenie zostało ustalone w wysokości niezgodnej z obowiązującymi przepisami – informuje MRPiPS. Osobom, którym przyznano emerytury lub renty rodzinnej w czerwcu w latach 2009-2019 i które przez lata miały wypłacane zaniżone świadczenia, świadczenia te – w opinii MRPiPS – zostały wyliczone zgodnie z prawem, a konstrukcja waloryzacji rocznej i kwartalnej jest zgodna z konstytucją, zatem – nie przysługują im jednorazowe wyrównania (które sięgałyby nawet kilkunastu tysięcy złotych), ani odsetki od tych wyrównań.

MRPiPS: Korzystne zmiany w systemie orzekania o niepełnosprawności coraz bliżej

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki w przesłanym w piątek komunikacie poinformowało, że Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania w Polsce oraz uporządkowania systemu świadczeń. Zmiany te - w ocenie resortu - mają rozwiązać problemy osób z niepełnosprawnościami dotyczącymi systemu orzekania o niepełnosprawności.

REKLAMA

Rząd: Opóźnia o 6 miesięcy utrudnienia w budowie domów. Jak za daleko do szkoły i lasu domu nie wybudujesz. Tak dziś w przepisach

W 2026 r. utrudnienia w budowie domów. Nie tylko najdalej 1,5 km do szkoły podstawowej (w mieście - na wsi 3 km). Blisko domu musi być (nie dalej niż 3 km) o powierzchni 20 ha park, ogródek jordanowski albo las. Park i ogródek jordanowski muszą mieć infrastrukturą. Przepisy miały wejść w życie od 1 stycznia 2026 r. (decyzja rządu premiera M. Morawieckiego). Wejdą pół roku później (decyzja rządu premiera D. Tuska).

Gość Infor.pl: Dzieci uzależnione od smartfonów to lenistwo rodziców?

Czy powinno się zakazać używania smartfonów w szkołach? Jak media społecznościowe wykorzystują słabości naszego mózgu? Jak zbudować zdrową relację z technologiami? Czy gry komputerowe to sztuka? Gościem Infor.pl jest Krzysztof M. Maj z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

REKLAMA