Czy można zrezygnować z polisy na życie
REKLAMA
REKLAMA
Masz prawo do rezygnacji
REKLAMA
Zgodnie z przepisami dotyczącymi sprzedaży usług finansowych na odległość można odstąpić od tego typu umowy. Należy w tym celu powiadomić ubezpieczyciela o zamiarze rezygnacji z jego usług. Konsument ma 30 dni do namysłu i ewentualne odstąpienie od umowy. Termin ten liczy się od momentu zawarcia umowy. Odstąpienie od umowy powoduje, że konsumentowi przysługuje zwrot poniesionych przez niego wcześniej kosztów. Przy czym informacja o możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość powinna być przekazana konsumentowi zanim dojdzie do jej podpisania. Ponadto wzór oświadczenia o odstąpieniu powinien być dołączony do umowy. Takie rozwiązanie ma przede wszystkim na celu ochronę interesów konsumentów.
Taniej, nie zawsze lepiej
Pomimo łatwego dostępu do podmiotów świadczących usługi finansowe oraz często tańszych propozycji przedstawianych przez nich, korzystanie z tych usług może okazać się bardzo ryzykowne. Dlatego tez należy być ostrożnym, szczególnie jeśli zawieramy umowę za pośrednictwem Internetu.
Przepisy prawa europejskiego dotyczące sprzedaży usług finansowych na odległość chronią konsumenta i mają na uwadze przede wszystkim:
- obowiązek przedsiębiorcy do przekazania konsumentom przed zawarciem umowy wszelkich istotnych informacji odnośnie warunków świadczenia tej usługi oraz informacji o samym przedsiębiorcy, np. dokładnego oznaczenia strony umowy – podanie danych kontaktowych dostawcy, ceny, warunków i terminów płatności, praw i obowiązków zarówno przedsiębiorcy, jak i klienta;
- możliwość odstąpienia od umowy w ustalonym terminie, zazwyczaj wynosi on 14 dni, a w przypadku ubezpieczenia na życie i indywidualnych planów emerytalnych – 30 dni; wynika to z tego, że często konsument ma o wiele mniejsze możliwości otrzymania wyczerpujących informacji o usłudze i w ten sposób upewnienia się, że na pewno chcę ją nabyć;
- zakaz stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych np. poprzez zmuszenie konsumenta do zapłacenia za usługę, którą nie był zainteresowany;
- ograniczenie i eliminowanie z rynku zachowań będących innymi nieuczciwymi praktykami handlowymi. Dotyczy to przykładowo przekazywania tzw. SPAM-u.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat