Zanim zgłosisz reklamacje swojego prezentu powinieneś poznać główne zasady, jakie nią rządzą, a przede wszystkim poznać swoje prawa. Niewiedza konsumenta na temat reklamacji jest często wykorzystywana przez sprzedawców, dlatego warto dowiedzieć się, jakie prawa w tym zakresie nam przysługują.
Po pierwsze terminy
Reklamacja zostanie rozpatrzona gdy zgłosimy ją przed upływem 2 miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru z umową. Jeżeli tego terminu nie zachowamy tracimy możliwość ubiegania się o naprawę lub wymianę wadliwego towaru, który zakupiliśmy lub otrzymaliśmy w prezencie.
Termin jaki wiąże sprzedawcę wynosi 14 dni - tyle bowiem czasu ma sprzedawca na ustosunkowanie się do złożonej reklamacji (w przypadku żądania naprawy lub wymiany). Jeżeli nie otrzymamy odpowiedzi w ciągu 2 tygodni, uważa się, iż sprzedawca uznał reklamacje za uzasadnioną
Podstawa reklamacji
Podstawą reklamacji a zarazem odpowiedzialności sprzedawcy jest niezgodność towaru z umową. Towar uważany jest za niezgodny z umową, gdy nie posiada właściwości w niej określonych. Jednak zanim dany produkt kupimy powinniśmy dokładnie go obejrzeć. Sprzedawca nie będzie ponosił odpowiedzialności, jeżeli w chwili zakupu wiedzieliśmy o wadzie lub z łatwością mogliśmy ją zauważyć.
Czego możemy żądać
Jeżeli towar jest niezgodny z umową mamy prawo zażądać jego naprawy bądź wymiany. W przypadku gdyby naprawa lub wymiana była niemożliwa możemy domagać się obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Roszczenie odstąpienia od umowy będzie nam przysługiwało gdy:
- naprawa lub wymiana są niemożliwe albo wymagają nadmiernych kosztów,
- sprzedawca nie naprawi bądź nie wymieni towaru w odpowiednim czasie lub
- gdy naprawa/wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności oraz
- niezgodność towaru z umową jest istotna.
Czym innym jest odstąpienie od umowy ze względu na fakt, iż prezent okazał się być niezgodny z umową. Odrębną kwestią jest natomiast chęć zwrotu towaru, ponieważ osoba, która na obdarował nie trafiła w nasz gust i prezent nam sienie podoba. W takiej sytuacji to od sprzedawcy zależy czy będziemy mogli zwrócić dany towar. Dlatego przed zakupem warto upewnić się o możliwości ewentualnego zwrotu.
Jeżeli rzecz została zakupiona w sklepie internetowym o wiele łatwiej jest nam oddać towar. W przypadku sprzedaży na odległość kupujący zawsze ma możliwość zwrotu towaru w terminie 10 dni od daty dostarczenia przesyłki. Należy jednak zauważyć, że termin, w którym przysługuje nam prawo skorzystania z prawa do namysłu będzie się zaczynał od momentu, w którym zamawiający otrzymał przesyłkę.
Dowód zakupu
Zgłaszając reklamacje powinniśmy mieć przy sobie paragon (bądź inny dowód zakupu) oraz towar, który uważamy za wadliwy. Dodatkowym atutem będzie zaświadczenie potwierdzające nasze zdanie np.: specjalisty z danej dziedziny.
Forma reklamacji
Reklamacja powinna być zgłoszona w formie pisemnej.
Powinniśmy wiedzieć, że sprzedawca ma obowiązek przyjąć każdą reklamacje, nawet gdyby wydawałaby się mu bezzasadna. Odrębną kwestia jest czy ją, po sprawdzeniu towaru, uwzględni i nasze roszczenia zostaną spełnione.
W przypadku naruszenia któregokolwiek z przysługujących nam jako konsumentom praw możemy zgłaszać się do:
- rzeczników konsumentów,
- organizacji konsumenckich (Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Federacji Konsumentów, Europejskiego Centrum Konsumenckiego),
- Inspekcji Handlowej,
- stałych polubownych sądów konsumenckich.