Zwrot nietrafionego prezentu
REKLAMA
REKLAMA
Prezent z Internetu
Zainteresowanie dokonaniem świątecznych zakupów przez Internet systematycznie wzrasta. Konsumenci coraz chętniej korzystają z tej formy zakupów a także łączącej się z nią rozszerzonej ochrony prawnej. Jej głównym przejawem jest przysługujące klientowi tzw. prawo do namysłu. Polega ono na tym, że kupujący ma prawa w ciągu 10 dni zwrócić pełnowartościowy towar. Nie musi przy tym podawać przyczyny swojej decyzji. Jeśli więc uda nam się wyrobić we wskazanym wyżej terminie (który liczony jest od daty otrzymania towaru od sprzedającego), jesteśmy w komfortowej sytuacji.
REKLAMA
Zobacz również: Odstąpienie od umowy a osobisty odbiór towaru
Warto w tym miejscu wskazać, że towary zakupione po 25 grudnia 2014 roku będzie można zwrócić nie w ciągu 10 a w ciągu 14 dni. Taka – korzystna dla konsumentów – zmiana wynika z wejścia w życie nowej ustawy o prawach konsumenta. Jeśli sprzedający nie poinformuje o przysługujących uprawnieniach, wówczas termin ulega wydłużeniu aż do 12 miesięcy (obecnie do 3 miesięcy).
Jak zwrócić świąteczny prezent?
Skuteczne odstąpienie od umowy na odległość wymaga wysłania do sprzedawcy pisemnego oświadczenia. Warto – głównie ze względów dowodowych – wysłać je listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Drugim warunkiem jest zwrot towaru. Niestety koszty przesyłki zwrotnej obciążają samego konsumenta.
Odbiór osobisty prezentu z Internetu
Odbiór osobisty, co do zasady, nie wyłącza możliwości odstąpienia od umowy. Decydujący jest w tym przypadku sam sposób zawarcia umowy – fakt, czy została ona zawarta przez Internet (na odległość), czy w chwili odbioru towaru-prezentu, w siedzibie przedsiębiorcy. Takie stanowisko potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z dnia 12 czerwca 2014 r., o sygnaturze akt XVII AmA 26/13. SOKIK stwierdził, że przysługiwanie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa nie jest zależne od wybranego sposobu dostawy towaru.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Brak możliwości zwrotu prezentu
Wobec niektórych kategorii świątecznych prezentów prawo odstąpienia od umowy zostało wyłączone. Konsument nie może zwrócić m.in.: prezentów wykonanych na specjalne zamówienie oraz żywności (ich charakter nie pozwala na zwrot, mogą ulec szybkiemu zepsuciu).
Zwrot prezentu do sklepu stacjonarnego
Zakupy przez Internet uzupełniają (nie wypierają) tradycyjne formy handlu. Konsumenci coraz częściej decydują się na zakupu online po uprzednim obejrzeniu i przymierzeniu towaru w sklepie stacjonarnym. Jak kształtuje się sytuacja osoby niezadowolonej ze świątecznego podarku, który został kupiony w stacjonarnej placówce sklepu?
Lepsza ochrona konsumentów - 25 grudnia 2014
Umowne prawo odstąpienia od umowy
Sytuacja konsumenta, który chce zwrócić pełnowartościowy produkt w sklepie stacjonarnym jest mniej korzystna. Obowiązujący stan prawny gwarantuje prawo do namysły tylko w przypadkach umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz umów zawieranych na odległość (tj. umów zawieranych przez Internet). W przypadku tradycyjnego sklepu stacjonarnego klient może skorzystać jedynie z tzw. umownego prawa odstąpienia od umowy. Jego zasady i warunki określa bądź sama umowa bądź regulamin sklepu. Sklepy (głównie te sieciowe) gwarantują konsumentom prawa do zwrotu nieużywanego towaru w ciągu 10, 14, 28 czy 30 dni. W każdym przypadku warto zapoznać się z treścią regulaminu danego sklepu i korzystać z przysługujących praw.
Jak zwrócić prezent do sklepu?
W przypadku każdego zwrotu towaru (zarówno do sklepu stacjonarnego jak i internetowego) konsument powinien dysponować dowodem dokonania zakupu (paragonem, fakturą czy choćby wyciągiem z rachunku bankowego). Towar powinien posiadać wszystkie oryginalne metki. Może być jednak rozpakowany (zwłaszcza w przypadku zakupów przez Internet). Powyższy pogląd wyprowadzić można w najnowszego orzecznictwa SOKIK, tj. wyrok z dnia 17 listopada 2014 r., XVII AmA 136/13. Konsument, dokonujący przedświątecznych zakupów przez Internet nie ma – zdaniem SOKIK – możliwości obejrzenia i sprawdzenia produktu przed zawarciem transakcji. Zatem prawo rozpakowania, przymierzenia i oceny przydatności towaru przysługuje mu po odebraniu przesyłki.
Polecamy serwis: Konsument i umowy
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827).
Ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271 ze zm.).
Wyrok SOKIK z dnia 12 czerwca 2014 r., o sygnaturze akt XVII AmA 26/13.
Wyrok SOKIK z dnia 17 listopada 2014 r., XVII AmA 136/13
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat