Zakupy przedświąteczne - jakie zagrożenia?
Jak przekonują policjanci szał, pośpiech i roztargnienie, które towarzyszą nam podczas przygotowań są idealne dla przestępców.
Podczas naszej nieuwagi oszuści mogą skusić nas na „tańsze zakupy” lub używając manipulacji, pozyskają od nas dane poufne, przy użyciu których dokonają transakcji „w naszym imieniu”.
Dlatego powinniśmy szczególnie uważać na witryny sklepowe, które podszywają się pod legalne działających przedsiębiorców, a także na fałszywe sklepy internetowe, promujące atrakcyjny towar po jeszcze bardziej atrakcyjnej cenie. Jak przekonuje Policja, rolą tych pierwszych jest wyłudzenie danych uwierzytelniających, które zostaną wykorzystane do transakcji płatniczych. Fałszywe sklepy zaś nie posiadają proponowanego towaru.
Na oszustwa możemy natrafić również sprzedając własne używane rzeczy za pośrednictwem portali aukcyjnych i ogłoszeń w serwisach społecznościowych. Należy zatem uważać, by nie przekazać danych karty płatniczej czy danych do logowania się w bankowości elektronicznej.
Bezpieczne zakupy przedświąteczne - ważne zasady
Policjanci udzielają kilku ważnych rad:
- weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę w niezależnych źródłach informacji, szczególną uwagę poświęć na analizę negatywnych opinii, gdyż te mogą być bardziej miarodajnym źródłem informacji niż pozytywne opinie na temat tego sprzedawcy/usługodawcy;
- czytaj uważnie regulamin sprzedawcy/usługodawcy oraz sprawdzaj, czy zostały podane jego dane kontaktowe, czy adres istnieje i czy jest widoczny na mapach internetowych;
- przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi;
- obserwuj czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia danych poufnych;
- wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
- nie zgadzaj się na inny kontakt do płatności niż ten oficjalny dostarczony przez integratora płatności (np. nie płać poza platformą do e-handlu przelewem na nr podany w wiadomości SMS lub w czacie);
- uważnie czytaj wiadomości otrzymywane z banku za pośrednictwem komunikatów SMS lub aplikacji mobilnej;
- nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
- nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach;
- jeśli zauważysz zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe zachowania wstrzymaj realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktuj się ze swoim bankiem za pośrednictwem infolinii;
- czytaj ostrzeżenia przekazywane przez banki, Policję i FinCERT.pl – BCC ZBP.
W przypadku podejrzenia próby popełnienia przestępstwa lub gdy przestępstwo to zostało popełnione, niezwłocznie poinformuj o tym fakcie swój bank oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policję lub do Prokuratury.
Źródło: Komenda Główna Policji