Jak bezpiecznie zrobić zakupy grupowe?
REKLAMA
REKLAMA
Zakupy grupowe - definicja
Korzystanie z zakupów grupowych polega na wyborze tej samej oferty przez większą liczbę osób, przez co cena oferowanej usługi bądź towaru jest znacznie niższa. Najpierw dokonujemy wyboru oferty. Skrupulatne sprawdzenie warunków samej oferty, możliwości i terminu jej wykorzystania gwarantuje zadowolenie z dokonanego zakupu. Ważna jest szczególnie informacja o ilości dostępnych bonów/ voucherów. Świadczy ona o szybkości dostępności usługi. Dokonanie takiego zakupu charakteryzuje się koniecznością zawarcia dwóch umów. Pierwszej z portalem ogłaszającym ofertę, który zrzesza konsumentów zainteresowanych daną, konkretną ofertą. Jest to podmiot pośredniczący. Kolejną umowę zawieramy z podmiotem, który wystawia daną ofertę na portalu, tzn. tym, który tą ofertę proponuje. Są to umowy zawierane na odległość.
REKLAMA
Umowa zawierana na odległość
Zgodnie z uregulowaniami ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271) umowa zawierana na odległość, nie wymaga jednoczesnej obecności obu stron. Zawierana jest przy pomocy środków porozumiewania się na odległość (np.: Internetu). Stronami takiej umowy mogą być jedynie przedsiębiorca i konsument.
Zobacz również: Jak zwrócić towar kupiony na aukcji? - dyskusja z forum
Atrakcyjna oferta wycieczki
Zakupy grupowe obejmują obok biletów do kin i teatrów, zabiegów kosmetycznych, konkurencyjnych ofert gastronomicznych także wyjazdy turystyczne. Kilkudniowe wycieczki, długie weekendy, atrakcyjne oferty hoteli i pensjonatów to przykłady częstych ofert. Przy takim zakupie warto zwrócić uwagę na kilka aspektów. Pierwszym z nich jest dostępność oferty. Zastrzeżenia dotyczące najbardziej popularnych terminów, np.: dni wolnych w okresie bożonarodzeniowym, ferii zimowych czy weekendu majowego są powszechną praktyką. Kolejnym ważnym zagadnieniem jest konieczność dokonania wcześniejszej rezerwacji oraz ewentualny termin na jej dokonanie. Ostatnią kwestią jest możliwość rezygnacji z zarezerwowanego terminu bez utraty prawa do wykorzystania oferty.
Reklamacja
Oferty zakupów grupowych w dużej mierze dotyczą świadczenia różnorodnych usług. Za prawidłowe i terminowe wykonanie takiej usługi odpowiedzialny jest podmiot, który ją wykonuje. Nie ten, który zajmuje się jej oferowaniem. Podmiot pośredniczący gwarantuje jedynie prawo do wykonania usługi przez partnera. Konsumentowi przysługuje więc prawo reklamacji u podmiotu faktycznie świadczącego usługę. To bezpośrednio do niego należy się zgłosić w sytuacji niezgodności danego świadczenia z umową.
Zwrot
Kolejnym uprawnieniem, charakterystycznym dla zakupów grupowych jest prawo zwrotu usługi, towaru bądź samego kuponu uprawniającego do zniżki, który został zakupiony od przedsiębiorcy. Może być zwrócony w ciągu 10 dni roboczych od daty zakupu a w przypadku zakupów dokonanych przez Internet – od daty otrzymania towaru. Konsument nie ma obowiązku podania przyczyny zwrotu. Obowiązany jest jedynie złożyć we wskazanym terminie oświadczenie wobec sprzedawcy. W związku z wdrożeniem Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów termin ten zostanie wydłużony.
Termin zwrotu towaru zakupionego od przedsiębiorcy drogą internetową ulegnie wydłużeniu do 14 dni.
Konsumentowi dokonującemu zakupu na odległość, czyli przez Internet, przysługuje szerszy zakres uprawnień dotyczących zwrotu. Uzasadnia to fakt, że nie miał on możliwości wcześniejszego zapoznania się z samym towarem. Procedura zwrotu jest bardzo przystępna. Wystarczy kontakt z Biurem Obsługi Klientów danego serwisu sprzedaży grupowej. Wraz z upływem ustawowych 10 dni możliwość zwrotu towaru zależy od dobrej woli serwisu. W sytuacji zwrotu towaru to przedsiębiorca trudniący się prowadzeniem sprzedaży online ponosi koszt przesyłki zwrotnej. Przedsiębiorca nie może także żądać by zwrócony towar był nie rozpakowany. To na przedsiębiorcy ciąży obowiązek informacyjny. Jest on zobowiązany poinformować konsumenta o przysługujących mu prawach, podać swoje dane oraz przekazać obowiązujący regulamin.
Polecamy serwis: Prawa konsumenta
Termin ważności
Zakupiony bon, uprawniający do skorzystania z danej usługi ma zazwyczaj termin ważności, w którym powinien zostać wykorzystany. Po upływie tego terminu ani portal oferujący zakup grupowy ani wykonawca usługi nie ma wobec konsumenta żadnych zobowiązań.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271),
- dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat