Reklamacje i zwroty prezentów
REKLAMA
REKLAMA
Z reguły nie możemy przewidzieć czy prezent, który kupimy najbliższej osobie przypadnie jej do gustu. Dlatego warto robić zakupy w sklepach, gdzie możliwa jest wymiana towaru lub jego zwrot.
REKLAMA
Zobacz również: Święta poza domem - Twoje prawa
Zwrot w sklepie
Jeśli kupiliśmy towar, który jest sprawny, dobrze funkcjonuje i nie posiada żadnych usterek, a więc jest zgodny z umową kupna-sprzedaży jaką zawarliśmy ze sprzedawcą, to wówczas ma on prawo do swobodnego ustalania warunków przyjmowania zwrotów. Zatem w tej sytuacji zasady określa sam sprzedawca.
W praktyce o możliwość zwrotu zakupionego towaru bądź braku takiej możliwości dowiadujemy się z informacji zamieszczonej w sklepie przy kasie.
Sprzedawca może żądać aby rzecz była zwrócona tylko w z góry wyznaczonym okresie czasu, z paragonem, nieoderwaną metka, w nienaruszonym oryginalnym opakowaniu i oczywiście bez widocznych śladów użytkowania. Są to jednak warunki zmienne i zależą od konkretnego sprzedawcy.
Oddając towar, za który zapłaciliśmy możemy spodziewać się zwrotu wydanych pieniędzy bądź tylko możliwości wymiany na inny produkt.
Zwrot w sklepie internetowym i poza siedziba przedsiębiorstwa
Sprawa wygląda inaczej gdy zakupu dokonujemy na odległość lub poza siedzibą przedsiębiorstwa.
Chodzi tu o zakupy których dokonujemy przez Internet, telefonicznie, za pomocą katalogu wysyłkowego czy u akwizytora.
REKLAMA
W tych przypadkach istnieje możliwość zwrotu zakupionych towarów w ciągu 10 dni, bez podawania przyczyny, na podstawie przepisów ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzona przez produkt niebezpieczny.
Termin ten liczony jest od dnia zawarcia umowy, w przypadku gdy dotyczy ona kontraktu zawartego poza lokalem przedsiębiorstwa lub usługi na odległość. Natomiast jeśli umowa dotyczy sprzedaży towaru na odległość ten 10-cio dniowy termin liczony jest od dnia wydania lub otrzymania przez kupującego towaru.
W takiej sytuacji należy w tym terminie zawiadomić sprzedawcę za pomocą listu poleconego i zwrócić zakupiony towar niezwłocznie ale najpóźniej w ciągu 14 dni.
Zobacz również: Poradnik na święta: zakupy w internecie
Reklamacja
Prawo do reklamacji ma każdy kupujący, niezależnie od woli sprzedawcy. Przeciwnie do zasad dotyczących zwrotu towarów, warunki reklamacji są z góry określone i sprzedawcy nie mają na nie wpływu.
Możemy zareklamować tylko taki towar, który jest niezgodny z umową, to znaczy nie odpowiada zapewnieniom producenta.
Reklamacji możemy dokonać w ciągu 2 lat od dnia nabycia produktu.
Jako niezadowoleni klienci możemy żądać od nieuczciwego sprzedawcy obniżenia ceny, naprawy towaru, wymiany na nowy a nawet zwrotu całości kwoty.
Jeżeli żądania naprawy lub wymiany są bezskuteczne, albo nie są one zrealizowane w odpowiednim czasie lub narażają kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się odstąpienia od umowy albo obniżenia ceny.
Żeby skorzystać z reklamacji trzeba przedstawić swoje roszczenia przed upływem 2 miesięcy od ustalenia wady zakupionego towaru. Jeżeli w ciągu 14 dni, liczonych od dnia następnego, sprzedawca nie odpowie na nasze roszczenia oznacza że reklamacja została przyjęta.
Polecamy serwis: Konsument w Święta
Jednak mimo możliwości zwrotów i reklamacji warto najpierw przemyśleć zakupy, żeby uniknąć stracenia czasu i niepotrzebnych nerwów.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzona przez produkt niebezpieczny (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 1225).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat